Är digital parkeringsförvaltning rätt för er?

Är ni ett företag som vill utvecklas och skapa nya affärer? Lägger ni stor vikt vid hur nöjda era kunder är? Äger eller opererar ni parkering? Då är digital parkeringsförvaltning rätt för er.

Stämmer det för alla? Ja, i princip. Går man in lite mer på djupet finns det förstås både fördelar och nackdelar med alla förändringsprojekt. För visst innebär det en del förändring att implementera ett digitalt affärssystem för parkeringsförvaltning - både för er och era kunder. Därför tänkte vi adressera några av de vanligaste farhågorna som vi stöter på, så att ni kan ta ett välgrundat beslut kring framtiden för er parkeringsaffär.

Är digital parkeringsförvaltning bara för stora parkeringsbestånd?

Processen för att implementera ett digitalt affärssystem för parkeringsförvaltning ser i princip likadan ut oavsett om ni har ett mindre bestånd eller flera stora anläggningar. Det innebär att alla kan digitalisera sin parkeringsförvaltning! Det innebär också att ni behöver förbereda er verksamhet på vad det kommer att innebära. Tre saker vi rekommenderar är:

  1. Ha minst en person som arbetar dedikerat med er parkeringsförvaltning. Utse denna person till ägare av digitaliseringsprojektet och det löpande förvaltningsarbetet. Denna ”super user”, tillsammans med eventuella kollegor, utbildar och coachar vi i hur man bäst använder systemet utifrån era förutsättningar. Här kan du läsa mer om hur implementation och onboarding går till hos oss.

  2. Tänk först, gör sedan. För att få till en så effektiv och lönsam förvaltningsprocess som möjligt behöver ni börja i rätt ände. Det innebär exempelvis att inventera era tillgångar och arbeta strukturerat med ert bestånd. Här kan du läsa om 6 sätt att effektivisera er parkeringsförvaltning.

  3. Kommunicera, kommunicera, kommunicera. Ingen tycker om förändring som kommer som en chock, så se till att få med er alla (både kunder och personal) på tåget från start. Här kan du läsa om hur ni kommunicerar förändring på bästa sätt.

Hur svårt och tidskrävande är det att digitalisera sin parkeringsförvaltning?

Är ni rädda att investeringen i tid, pengar och personal är större än den avkastning ni skulle få från att digitalisera er parkeringsförvaltning? Att ni inte skulle få tillräckligt mycket ”bang for the buck”? Så här tänker vi:

  1. Att digitalisera parkeringsförvaltningen behöver inte vara svårt. Vi har en väl utarbetad och beprövad implementationsprocess, där utbildning av er personal ingår. Vi finns alltså med er hela vägen fram tills er ordinarie personal är helt självgående (och dessutom effektiviseras er förvaltning med ca 85%).

  2. Ni bestämmer hur lång tid det tar att komma igång. Ni kan exempelvis digitalisera ert befintliga bestånd för att komma igång snabbt, och sedan optimera nyttjandet och affären över tid. Alternativt satsar ni på affärsutveckling från start, vilket kommer att ge snabbare avkastning. Att komma igång med systemet innebär bland annat utbildning, inventering, klassificering, avtalsimporter och kommunikation till slutkund.

  3. Den genomsnittliga driftnettoökningen för våra kunder är 30%. Om ni hamnar över eller under det beror på hur mycket ni vill och kan satsa på affärsutveckling. Till exempel genom att analysera den data som systemet samlar in och skruva på ert parkeringserbjudande. Här kan du läsa om hur ni kan börja arbeta mer datadrivet.

Hur kan ett parking management system möta alla våra behov?

När vi grundade Mobility46 för 11 år sedan, gjorde vi det med målet att ha världens bästa digitala affärssystem för parkeringsförvaltning. Systemets grundpelare och funktioner har tagits fram utifrån diskussioner med några av Sveriges största fastighetsägare och parkeringsoperatörer, där vi har haft deras – era – behov och förutsättningar i fokus. Därför vågar vi idag säga att vi möter de allra flesta behoven som finns för parkeringsförvaltning och elbilsladdning.

För att möta alla olika behov arbetar vi även strategiskt och löpande med att integrera vårt system med externa digitala lösningar, i de fall där det är bäst för kunden.

Några av våra mest uppskattade funktioner:

  • Automatiserad köhantering

  • Flexibel platsklassificering och prissättning

  • Digitala nycklar

  • Digital avtalssignering med mobilt BankID

  • Statistik och rapporter via digitala dashboards

  • Automatiserad fakturahantering

  • Integrerad elbilsladdning

  • App för användarna för att hantera parkering och laddning

Exempel på system som vi har integrerat med:

  • Octavius (bevakning)

  • Parkright (bevakning)

  • Waybler (elbilsladdning)

  • Parkster (gästladdning)


Hur ser framtiden ut för er parkeringsaffär?

Vill du veta mer om hur ni kan dra nytta av ett digitalt affärssystem för parkeringsförvaltning? Välkommen att boka in ett samtal med en av våra experter:

Boka ett samtal
Previous
Previous

“Ta betalt för parkering” och fyra andra rekommendationer för framgångsrik affärsutveckling

Next
Next

Voltiva och Mobility46 tecknar avtal med SBB för installation och drift av 40 000 laddpunkter