10 år med digital parkeringsförvaltning

Tänk dig att du vill flyga till London. Du googlar efter flighter och hittar direkt en uppsjö av olika siter där du enkelt kan välja mellan olika avgångar och flygbolag, boka resan med några klick och sedan luta dig tillbaka med en kopp kaffe.

Det var med den förväntansbilden som vår VD, Johannes Asp, en dag på senhösten 2011 började leta efter garageplats i Stockholm. Till sin stora förvåning och frustration insåg han snart att det inte fanns någon marknadsplats för ledig parkering. Inte bara det, det gick över huvud taget inte att hitta ett sätt att hyra parkeringsplats - till och med på Blocket gick han bet.

Här föddes idén till det som efter en snårig och lärorik resa skulle mynna ut i SaaS-bolaget Mobility46. Men det började långt ifrån ”Software as a Service”…

Johannes, när du tänker tillbaka till när ni startade bolaget för tio år sedan, vad kommer du att tänka på då?

”Det var väldigt roligt i början när det var så stora känslosvall och insikter hela tiden, stora steg, glapp som man täppte till med kunskap. Man var ovetandes kring hur stort, litet eller komplext det här kunde vara. Jag kan sakna hur naiv man var på den tiden - vi har inte en timmes affärsutveckling i bagaget, vi har tio år." —Johannes

Johannes berättar att idén om en marknadsplats för uthyrning av parkering skulle visa sig vara svårare att genomföra än han och medgrundaren Pelle Sjögren först trott. Efter att ha gått runt och räknat garageportar i Stockholm om kvällarna, och pratat med fastighetsägarna om att ansluta dem till deras marknadsplats - Garagekoll.se - om dagarna, fick de gång på gång nej. Fastighetsägarna hade knappt koll på hur många platser de hade i sina anläggningar - än mindre en process för att hyra ut lediga platser till sökande utanför fastigheten.

Från marknadsplats till parkeringsoperatör

Spola fram bandet något år och vi hittar vår andra medgrundare, Pelle Sjögren, med en tumstock i Polhemsgaraget på Kungsholmen i Stockholm. Han är i full färd med att mäta parkeringsplatser för att optimera nyttjandet och prissättningen av tillgångarna.

“Vi ville hjälpa fastighetsägarna få överblick - så föddes idén om att bli en parkeringsoperatör”
— Pelle Sjögren

Efter att det gått upp för Pelle och Johannes att fastighetsägarna inte hade den överblick över sina parkeringsanläggningar som behövdes för att kunna erbjuda uthyrning via Garagekoll.se, tog de sig an den nya utmaningen i att styra upp parkeringsaffären. Garagekoll tog klivet från marknadsplats till parkeringsoperatör och blev Parkando Technologies.

”Vi hade förståelse för att fastighetsägarna inte hade full överblick över sina parkeringsytor men tyckte ändå att det var synd att de inte satsade på det här - att hyra ut tillgångarna fullt ut. Så där någonstans föddes idén om att bli en parkeringsoperatör och hjälpa dem med det också.” —Pelle

Ett digitalt affärssystem för parkeringsförvaltning ser dagens ljus

Den här första tiden blev det mycket bläddrande i avtalspärmar och pillande i Excel, men ganska snart började de effektivisera administrationen med hjälp av olika system - Scrive för digital avtalssignering, ett eget faktureringssystem som automatiserade faktureringen, och en egenbyggd app-lösning för digitala nycklar – tre saker som fortfarande är centrala delar i vårt digitala affärssystem för parkeringsförvaltning, Park46.

I sann entreprenörsanda stannade Johannes och Pelle inte heller här, utan de var lyhörda för branschens behov och växte med sina kunder:

”När vi var marknadsplats såg vi ett behov av att vara operatör, genom att vara det dök behovet av laddstationer och delad mobilitet upp och då startades Laddkoll och Elbilio. Vi har hela tiden varit öppna för att möjliggöra för kringtjänster och -produkter, vilket har gjort att vi har lärt oss mycket och skapat ett fint ekosystem som gör att vi förstår helheten.” —Johannes

Det börjar röra på sig i fastighetsbranschen

Om vi spolar fram igen så ser vi att mycket har hänt i fastighetsbranschen. Digitalisering och flexibla lösningar är på tapeten. Från att fastighetsägarna 2012 blev förundrade över att vi använde digital avtalssignering, till att många istället blir förvånade om man idag förväntas skriva under och posta ett pappersavtal. Från att det har varit självklart att företag hyr sina kontorslokaler till att det blir allt vanligare med kontorshotell och co-working spaces.

”Vi har gjort vår resa under en tid när tekniken har gjort ett stort språng. Och det är det vi har försökt fånga hela tiden, att hänga med tekniken.” —Pelle

Med det i åtanke känns det alltmer naturligt att även parkeringsförvaltningen digitaliseras och uthyrningsalternativen uppdateras med mer flexibla lösningar. Elbilsladdning och delad mobilitet är snart en självklarhet för de flesta parkörer och fastighetsägare. Kraven på användarvänlighet och flexibilitet kommer kanske snart att se likadana ut för ett parkeringsabonnemang som för Spotify eller Netflix.

”Vi hittade något för 10 år sedan som hade stor potential i att förändra branschen, och så har vi vågat och orkat att hålla i. Det är så roligt att vi nu är mitt uppe i den där stora branschförändringen. Nu 10 år senare ser vi Klövern och Fabege – två stora fastighetsbolag som har stort anseende i sådana här frågor - kliva in i vår värld och påbörja optimeringen av sin parkeringsförvaltning. Det innebär ett stort ansvar och helt andra utmaningar än vi hade i början, och det är väldigt inspirerande.” —Pelle

”Nu känns det som att vi nått fram”

Sammantaget har upplevelserna från de här åren – med resan från användarperspektivet i Garagekoll till fastighetsägarperspektivet i Parkando (och grundandet av Laddkoll och Elbilio) – landat i en gedigen erfarenhet och en samlad kunskap kring ett komplett ekosystem för parkering.

Från att Pelle och Johannes knackade dörr och bar alla hattar själva…

“Lyssna på jingeln vi gjorde till Garagekoll när vi trodde att vi kunde marknadsföring”
— Johannes Asp

…till att vi nu har flera stora kunder och ett team på nästan 20 experter inom allt från elbilsladdning till produktutveckling, det är något som båda grundare lyfter bland sina huvudsakliga highlights från de gångna åren:

”Vi har ju fruktansvärt duktigt folk - det är så inspirerande att få jobba med ett så unikt team. Förra årets största highlight var att lyfta teamet, vilket var en resa vi påbörjade då och i år i princip gått i hamn med. Att dessutom ha signat tre nya enterprise-kunder - Klövern, Securitas och Fabege - på samma år, det är 2021 års största highlights. Nu känns det som att vi har nått fram, att vi är etablerade.” —Johannes

Pelle fyller på:

”Det är så inspirerande att vi nu efter tio år har hittat vår plats och får vara med och driva igenom den här förbättringen - vår ursprungliga vision - på bred skala.” —Pelle

10 år med digital parkeringsförvaltning är bara början. Framtiden är digital och vi ser fram emot att fortsätta växa och driva den digitala parkeringsrevolutionen tillsammans med er i många år framöver!


Connecta med oss på LinkedIn!

Johannes Asp & Pelle Sjögren

Previous
Previous

Därför bör ni slopa blockhyran och ta kontroll över er parkeringsaffär

Next
Next

Uppsala kommun använder digitala parkeringstillstånd i Park46