Vilken roll spelar data i den digitala parkeringsförvaltningen?

När man pratar om digital parkeringsförvaltning är det ofta fokus på vad som är möjligt att göra rent funktionellt och hur det underlättar både för er som äger parkeringsytorna och de som parkerar sina fordon där. Med all rätt. Digital parkeringsförvaltning är en revolution för alla som kommer i kontakt med parkering. Men det finns en aspekt som det inte pratas om lika ofta och det är den data som gör allt detta möjligt.

En av anledningarna till varför det är smart att digitalisera parkeringsförvaltningen är att man samlar all information (data) på ett och samma ställe. Parkeringsavtalen flyttar ut från sina pärmar och in i ett system, kölistorna digitaliseras och de fysiska parkeringsplatserna indexeras i en digital vy. När det är gjort kan man använda sin data för att fatta smartare affärsbeslut. 

 
Majoriteten av våra kunder hittar ytterligare 10% platser som de kan ta betalt för i sitt bestånd.
— Veronica Lind, Head of Sales & Marketing på Mobility46

I vyn över alla era parkeringsplatser kan ni, tack vare den data ni samlat in, snabbt och smidigt få en total överblick av alla era parkeringsplatser. Ni kan se storleken på parkeringsplatserna och vilka som är placerade på attraktiva platser. Baserat på den informationen kan ni sedan prissätta platserna efter deras faktiska storlek och hur attraktiva de är. Visste ni förresten att många fastighetsägare som digitaliserar sin parkeringsförvaltning hittar platser de inte visste fanns när de indexerar sina platser i en digital vy?

Digital parkeringsförvaltning är mer än ett administrativt arbete

Det är lätt hänt att man ser digital parkeringsförvaltning som ett administrativt arbete, men det är mycket större än så. Det handlar om att ta tillvara på all tillgänglig information och utifrån den fatta affärsmässiga beslut som stärker och utvecklar parkeringsaffären. Att administrationen blir mångfalt enklare och användarupplevelsen mycket bättre är givetvis viktiga aspekter men det är insamlingen av parkeringsrelaterad data som är grunden till att digital parkeringsförvaltning fungerar så bra som det faktiskt gör.

Alla som jobbar med parkeringsförvaltningen hos er bör förstå hur de ska tolka er data

Det är en sak att ha tillgång till data men en annan att faktiskt kunna tolka den och fatta rätt beslut baserat på den fakta som ligger på bordet. För att ni ska kunna nyttja er data fullt ut är det smart att alla internt (som på eller annat vis arbetar med parkeringsförvaltningen) lär sig hur de ska fatta beslut baserat på data. 

Säg att en administratör ser att en viss typ av parkeringsplats inte hyrs ut lika frekvent som de andra. Beläggningsgraden ligger under snittet. Istället för att bara konstatera att så är fallet bör de fördjupa sig i den informationen och kanske ta frågan vidare internt för att etablera en tes och komma med förslag på möjliga lösningar baserat på tillgänglig data.

Genom att samla ett antal olika grafer och staplar i en dashboard blir det enklare att tyda och förstå för alla.

Er data är med andra ord användbar först när ni vet hur ni ska nyttja den i beslutsfattandet. Det kan ibland vara svårt att tyda data i sin renaste form, men för att underlätta processen är det smart att visualisera den baserat på ett antal parametrar som är extra viktiga för er. Exempelvis beläggningsgrad, kölistor, nyttjandet av elbilsladdare eller liknande. Genom att samla ett antal olika grafer och staplar i en dashboard blir det enklare att tyda och förstå för alla.

Kvalitet på datakällorna är viktigt 

Det är svårt att beröra ämnet data utan att nämna datakvalitet. Det finns en benägenhet hos många organisationer att samla in data bara för att det går. Men det är viktigt att det är högkvalitativ data, annars kommer ni ändå inte kunna lita på underlaget. Ingen har nytta av att veta ungefär hur många parkeringsplatser ni har. Dra hellre ned antalet datakällor och se till att dessa är av hög kvalitet istället för att samla in all data ni kommer över bara för sakens skull.

Lika viktigt för optimering som underlag för investering

Till stor del handlar digital parkeringsförvaltning om att optimera parkeringsaffären. Höj beläggningsgraden, jämför priser inom era områden för att optimera prissättningen, gruppera parkeringsplatserna utifrån rätt förutsättningar och så vidare. Med data som underlag är det enkelt att hela tiden skruva på ett antal olika parametrar för att över tid bli bättre.

Men data är även bra som underlag för olika typer av investeringsbeslut. Säg att efterfrågan på elbilsladdning ökar, då är det bra att kunna gå tillbaka till sin data och se om det finns indikatorer på var dessa platser skulle nyttjas mest, vilken effekt som behövs (Vår produktchef förklarar det klockrent i denna intervju) eller om det finns vissa platser som, rent storleksmässigt, passar bättre.

Sammanfattning

Digital parkeringsförvaltning är så mycket mer än ett sätt att förenkla det administrativa arbetet. Det handlar om att optimera och utveckla hela parkeringsaffären med hjälp av den data som finns tillgänglig. När alla som arbetar internt med parkeringsförvaltning lär sig att använda data i sitt vardagliga arbete kommer ni få mer träffsäkra beslut som är bra både för er effektivitet, lönsamhet och kundnöjdhet. 


Vill ni optimera er parkeringsaffär?

New call-to-action
Previous
Previous

Uppsala kommun använder digitala parkeringstillstånd i Park46

Next
Next

Så inkluderar ni elbilsladdning i er strategi för parkeringsförvaltning