89% minskad handläggningstid när Platzer digitaliserar parkeringsförvaltningen
Platzer, ett av Göteborgs största kommersiella fastighetsbolag, tog ett helhetsgrepp om parkeringsaffären – och minskade handläggningstiden för uthyrning med hela 89 % genom att implementera det digitala systemet Park46 från Mobility46.
.webp)
Bakgrund & utmaning
Under 2022 fick Emma Andersson, Verksamhetsutvecklare på Platzer, i uppdrag att utvärdera mobilitetslösningar för ett område i Göteborg. I det arbetet identifierade hon snabbt en förbised men affärskritisk del: en rörig och ineffektiv parkeringsadministration som tog oproportionerligt mycket tid.
För att möjliggöra ett modernt mobilitetserbjudande insåg Platzer att de först behövde effektivisera och digitalisera sin parkeringsförvaltning. En förstudie visade tre huvudområden med förbättringspotential:
- Effektivisera det interna arbetssättet
- Skapa bättre beslutsunderlag för affärsutveckling
- Förbättra kundupplevelsen för hyresgäster
Lösning & samarbete
För att ta kontroll över hela parkeringsaffären och erbjuda bästa möjliga upplevelse valde Platzer att implementera Park46 – ett digitalt affärssystem för parkeringsförvaltning.
Med Park46 kunde de samla hela uthyrningsprocessen i ett och samma system, skapa bättre datainsikter och förenkla hanteringen för både förvaltare och hyresgäster.
.webp)
”Med Park46 minskar vår handläggningstid för uthyrning med 89 %”
”Med Park46 minskar vår handläggningstid för uthyrning med 89 %”
Resultat
Införandet av Park46 på Platzers parkeringsgarage Ceres visade snabbt mätbara effekter:
- 89 % minskad handläggningstid: Den manuella tiden per avtal minskade kraftigt tack vare digitala flöden.
- 75 % kortare ledtid internt: Effektivare processer förkortade tiden från ansökan till färdigt avtal.
- 85 % kortare väntetid för kunden: Från att inte kunna hantera köer alls kan Platzer nu ge kunder snabb och rättvis fördelning av platser.
- Ökade intäkter: Med bättre överblick och data kunde Platzer justera hyror till marknadsmässiga nivåer för nya och befintliga avtal.
Nästa steg är att skala upp arbetet med fler automatiserade flöden och skapa en helt integrerad digital kundupplevelse för p-tillstånd, elbilsladdning och accesser.
”Kunden är det viktigaste vi har, så vi vill ge dem en riktigt bra upplevelse med en väg in för allt från p-tillstånd till elbilsladdning. Det gör livet enklare för både dem och våra förvaltare.”
Vill du också effektivisera din parkeringsförvaltning?
Med Park46 digitaliserar du hela flödet – från ansökan till tillsättning – och skapar en smidigare upplevelse för både organisation och kund. Precis som Platzer kan du frigöra tid, öka intäkter och få full kontroll över parkeringsaffären.