Så affärsutvecklar Corem sin parkeringsförvaltning med digitala lösningar

Corem är ett av Nordens ledande kommersiella fastighetsbolag, med ett förvaltningsfastighetsvärde på 83 869 mkr och hyresvärde på 5 000 mkr. Totalt har Corem över 15 000 parkeringsplatser i sitt bestånd, som de nu är i färd med att digitalisera förvaltningen av.

Vi har träffat Eva Näsholm som är Gruppchef inom Parkering på Corem. Ett av hennes ansvarsområden är att ansvara för implementationen av deras digitala affärssystem för parkeringsförvaltning, Park46. Eva har arbetat i över 13 år med affärsutveckling av parkering, bland annat på Swedavia, så hon har en hel del att jämföra med. Därför är det väldigt spännande att höra henne berätta hur digitaliseringsresan går på Corem.

“Nu börjar det äntligen gå upp för branschen att parkering är jätteviktigt. Detta av två anledningar: kundnöjdhet och intäktspotential.”

Eva Näsholm, Gruppchef Parkering, Corem

En riktigt bra digital parkeringsupplevelse ökar kundnöjdheten

De flesta tycker att parkering är jobbigt. Besökare behöver ta reda på var de kan parkera och hur de gör för att betala, medan hyresgäster ofta behöver vänta länge på ett avtal för en reserverad plats. Men om fastighetsägarna lyckas vända den här negativa bilden till en positiv upplevelse menar Eva att man har en stor konkurrensfördel:

-        För oss fastighetsbolag gäller det att lägga krut på att få till en bra parkeringsupplevelse och våga ta betalt för den. Det handlar om att paketera rätt mot slutkund. Kundresan börjar ju inte vid kontorsdörren, utan redan när man kommer fram till fastigheten och ska parkera. Om vi då vill vara en konkurrenskraftig spelare på fastighetsmarknaden så måste vi ha parkeringsanläggningar i topptrim. Både vad gäller basutrustning, prissättning, paketering och nyttjande.

Att digitalisera parkeringsförvaltningen menar Eva är en förutsättning för att skapa den här positiva parkeringsupplevelsen. Det blir svårt att skapa ett differentierat erbjudande som möter hyresgästernas behov utan ett systemstöd:

-        Det finns enorma möjligheter att öka kundnöjdheten om man paketerar erbjudandet på rätt sätt. Vi kan erbjuda till exempel parkering för boende och hyresgäster till olika pris, eller nyttjanderätt under olika tider på dygnet. Den flexibla paketeringen gör det även enklare att höja beläggningsgraden. För att kunna göra detta måste man definitivt ha ett system som kan hantera flera olika produkter och kundkategorier med olika behov.

Eva och kollegorna har redan börjat märka av en positiv förändring i kundupplevelsen:

-        En annan fördel med digitaliseringen är också att våra svarstider gentemot kund blir kortare, och det märks tydligt att de blir glada över att vi svarar så snabbt nu.

Digitaliseringen är en förutsättning för att ta datadrivna beslut

På Corem har man lång erfarenhet av de utmaningar som traditionell parkeringsförvaltning innebär. Tidigare har man hållit reda på avtalen i Excel och skickat underlag till ekonomiavdelningen, som i sin tur skickat ut fakturor till hyresgästerna.

-        Nu får vi en helt annan möjlighet att ha bra koll på vår kapacitet och totalaffären. Vi behöver optimera parkeringsaffären (kapacitet och pris) och då måste vi ha data att basera besluten på.

Eva ser stora möjligheter för Corem att utveckla sin parkeringsaffär. Systemet samlar hela tiden in data kring hur parkeringstillgångarna nyttjas. Data som sedan visas i digitala dashboards i analysmodulen Insight46:

-        Med data från Insight46 kommer vi att kunna visa bland annat hur tillgångarna nyttjas och vad vi tar betalt, vilket ger underlag för att ta datadrivna beslut. Då kan vi optimera affären genom att till exempel prissätta rätt utifrån utbud och efterfrågan. Självklart alltid med kundnöjdhet som en viktig parameter.

Det finns förstås flera olika förvaltningslösningar på marknaden, men när Corem skulle digitalisera parkeringsförvaltningen såg de tydliga fördelar med att välja Mobility46. En fördel var möjligheten att samla både besöksparkering och avtalsparkering i ett och samma system:

-        En anledning till att vi valde just Mobility46 är att systemet kan hantera både besöksparkering och avtal. Det är vanligt att parkeringssystem räknar in- och utfarter för besöksparkering och samlar data och intäkter på det, men missar avtalskunder. Med ett sådant system måste man ändå komplettera med excellistor för avtalskunderna och då tappar man hälften av datan som man behöver för att utveckla affären.

”Mobility46 har varit grymt snabba, kreativa och lyhörda”

Corem är nu ungefär halvvägs igenom att digitalisera förvaltningen för samtliga parkeringsanläggningar i Sverige. Och även om det har dykt upp utmaningar på vägen så är Eva positivt inställd:

-        Onboardingen har fungerat jättebra! När det har dykt upp saker som vi behövt skruva på så har vi upplevt att Mobility46 har varit grymt snabba, kreativa och lyhörda i den dialogen.

Eva har under sin karriär inom parkeringsförvaltning upplevt hur det är att implementera flera olika system. Hon har arbetat med både nationella och internationella aktörer och uttrycker särskilt att hon trivs bra med kommunikationen på Mobility46:

-        En sak som jag uppskattar väldigt mycket med Mobility46 är att jag kan kommunicera öppet och ställa vilka frågor som helst, till vem som helst, och man får alltid ett rakt svar.

Känslan är definitivt ömsesidig, eller för att citera Nathalie i vårt Customer Success-team: ”Bästa Eva!”

”Många tror att det är det här vi ska göra nu, men det är det ju inte”

Innan vi släpper Eva är vi nyfikna på att höra hur hon ser på det framtida arbetet med optimeringen av Corems parkeringsförvaltning. Är alla lika taggade på att samla och analysera den där datan? Och vad väntar härnäst?

-        Många tror att det är det här vi ska göra nu, men det är det ju inte. Det här är steg ett där vi skapar förutsättningar för ett nytt sätt att tänka kring parkering. Nästa steg, efter att allt är importerat och sjösatt, när vi kan börja plocka ut datan och kan börja skruva på och optimera affären, det är då det spännande arbetet börjar.

Det är verkligen en spännande resa vi har framför oss och vi ser fram att fortsätta följa Corems utveckling. Tack Eva och Corem för att vi får hänga med!

 
 
Previous
Previous

Take-aways från vårt webinar om driftnetto

Next
Next

6 förvaltningsprocesser som ni kan automatisera bort