Reaktiva fastighetsägare har mycket att förlora i elbilstransformationen

Allt fler svenskar väljer att skaffa elbil och med det följer ökande krav på laddningsmöjligheter – framförallt hemma och på jobbet där 90 procent av laddningen sker.  

Vill ni erbjuda laddning till boende eller anställda? Då finns bidraget ”Ladda bilen”. Läs mer om hur du ansöker här.

Även om många fastighetsägare är medvetna om situationen, har inte alla insett den strategiska möjligheten i att erbjuda fastighetsnära laddning – man tänker att laddning huvudsakligen kommer att ske publikt. Även bland dem som funderar på att erbjuda elbilsladdning till sina hyresgäster är det vanligt att man tar en reaktiv approach i frågan.

 
När är det dags att investera i elbilsladdning? Det enkla svaret är: NU. Passa på att minska investeringskostnaden och öka nettovinsten med hjälp av statliga bidrag.
 

Konsekvenserna av en reaktiv approach

Om man som fastighetsägare arbetar reaktivt utifrån externa drivkrafter – exempelvis ett önskemål från en hyresgäst eller ett erbjudande från en laddboxtillverkare – riskerar man att dra förhastade slutsatser kring hur laddningen ska levereras och erbjudas över tid(läs mer om snabb- och normalladdning här). Detta kan skapa problem både för er som fastighetsägare och för era hyresgäster, exempelvis:

  • Brist på kontroll. När man köper in laddare från en laddboxtillverkare riskerar man att låsa in sig i en viss typ av hårdvara, prissättning eller distribution av laddning.

  • Brist på skalbarhet. Om ni inte tänker igenom och anpassar erbjudandet efter fastighetens tekniska och kommersiella förutsättningar riskerar ni att överskrida er elkapacitet innan ni har mött efterfrågan på laddning, och dessutom ta för lite betalt för att täcka drift och framtida investeringar.

  • Onödig administration. Med separata lösningar för parkering och laddning dubbleras mängden jobb – både för er och för parkören. Två avtalsprocesser, olika appar eller taggar för att nyttja parkering och starta/stoppa laddning, och två kontaktytor för support ger en krånglig kundresa och ökar riskerna för missförstånd.

  • Krånglig laddningsupplevelse. Många väljer att endast erbjuda ett fåtal laddplatser med hög effekt, men om ni gör detta måste parkören flytta på sin bil när den laddat färdigt för att lämna plats åt nästa person. Detta skapar hög irritation och leder till missnöjda kunder.

Framgången ligger i proaktiva beslut och en samlad strategi

För att undvika de vanligaste fallgroparna och skapa ett attraktivt och långsiktigt hållbart laddningserbjudande bör ni lyfta blicken och arbeta proaktivt. Börja med att sätta upp en samlad strategi för er parkering och elbilsladdning, det kommer att göra det enklare att växa över tid och anpassa erbjudandet efter kundernas behov och era möjligheter. Fundera på frågor som:

  • Vilken elkapacitet har ni, vilket energibehov finns från andra delar av fastigheten och hur kan ni utifrån det möta behovet av elbilsladdning idag och imorgon?

  • Vilka olika behov av parkering och laddning finns hos era hyresgäster och besökare?

  • Hur vill ni paketera och prissätta laddningen så att erbjudandet blir enkelt att nyttja och anpassa över tid?

  • Hur vill ni sköta inköp, drift och förvaltning – sköter ni allt själva eller behöver ni ta in en partner?

Här kan ni läsa mer om hur ni sätter upp er strategi.

Minska investeringskostnaden och öka nettovinsten

Så när är det dags att investera i elbilsladdning? Det enkla svaret är: NU. Det finns inga indikationer på att efterfrågan kommer att minska, tvärt om. Dessutom finns det ekonomiskt stöd att söka för att minska investeringskostnaden med upp till 50%.

För organisationer som i huvudsak vill erbjuda laddning till boende eller anställda finns bidraget ”Ladda bilen”. Läs mer om hur du ansöker här.

Det finns även investeringsstöd till lokala och regionala åtgärder som minskar utsläpp. Initiativet kallas för Klimatklivet. Nästa ansökningsperiod för 2024 är 25 mars – 5 april.

Här kan du läsa mer om ansökan om stöd från Klimatklivet.

Kort och gott: NU är det dags att ta en proaktiv och samlad approach kring parkering och elbilsladdning för att skapa ett starkt erbjudande som möter dagens och morgondagens kunders behov.


Vill du ha tips kring hur ni sätter upp er strategi för elbilsladdning?

New call-to-action
Previous
Previous

Så inkluderar ni elbilsladdning i er strategi för parkeringsförvaltning

Next
Next

Falu P revolutionerar den klassiska parkeringsförvaltningen