Snabb- eller normalladdning för fastighetsägare?

Oskar Ekman Mobility46.png

Diskussionerna om elbilsladdning har kommit att handla till stor del om snabbladdning i publika miljöer. Men det är faktiskt när bilarna står stilla som de oftast laddas - exempelvis hemma eller på jobbet. Vi borde med andra ord lägga mer fokus på att diskutera hur vi kan stärka laddningsinfrastrukturen på parkeringsplatser eftersom det både är mer kostnadseffektivt och användbart.

Oskar Ekman är vår Head of Product och specialist på elbilsladdning. Han har över 5 års erfarenhet av digital produktutveckling för företag, bland annat från det Fortumägda mjukvarubolaget Charge&Drive.

Vi satte oss ned med Oskar för att prata om elbilsladdning och hur fastighetsägare kan tänka kring det i sina fastigheter.

 
Generellt bör man sträva efter att ha så många laddpunkter som möjligt med lägre effekt, exempelvis 3,7kW.
— Oskar Ekman
 

Vad är skillnaden mellan snabb- och normalladdning?

Den konkreta skillnaden är effekten. Snabbladdning har högre effekt och kan ladda en bil snabbt. Normalladdningen har lägre effekt och behöver längre tid på sig för att ladda en bil. Det är just laddtiden som är den stora diskussionsfrågan när det kommer till elbilsladdning. När vi jämför elbilsladdning med tankning av fossila drivmedel är elbilsladdningen det långsammare alternativet. Men den jämförelsen är missvisande eftersom tankning med fossila drivmedel kräver att du själv utför tankningen, genom att både flytta bilen till en tankstation och fysiskt fylla tanken med drivmedel. Elbilsladdning kräver inte din fysiska närvaro.

Eftersom en bil i snitt står stilla 95% av tiden är det mest logiskt att den laddas under tiden den står still. Vid den typen av laddning, normalladdning, behövs det inte lika mycket effekt eftersom laddningen kan ta längre tid. För parkeringsgarage innebär det en möjlighet att erbjuda fler laddplatser eftersom effekten räcker till fler.

De flesta resor som görs med personbilar är relativt korta - genomsnittsresan i Sverige med bil är 2,5 mil enkel väg per dag! Det innebär att en elbil för det mesta kan laddas när den står parkerad. Tiden det tar att ladda bilen är med andra ord inte en avgörande faktor i de flesta fallen. Sedan finns det givetvis tillfällen när du ska resa så pass långt att du måste ladda på vägen, då är tid en direkt avgörande faktor. I de fallen är snabbladdningen avgörande och kommer att behövas för att längre resor med elbilar ska fungera.

Ska fastighetsägare satsa på snabbladdning eller normalladdning?

Att ladda sin elbil i direkt anknytning till parkeringsplatsen kommer, med största sannolikhet, att vara det normala för elbilsägare. Det innebär att fastighetsägarna är den naturliga aktören för att tillgängliggöra laddningsinfrastruktur till sina hyresgäster. Affärsmöjligheten är dessutom nära till hands eftersom det redan finns en affär att bygga vidare på - parkeringsaffären.

I ett parkeringsgarage är det smartast att investera i normalladdning. Det finns flera bra anledningar till det. Investeringskostnaden för normalladdning (3,7–7,2kW) är markant mycket lägre än den för snabbladdning. Dessutom är det möjligt att erbjuda fler laddplatser med normalladdning eftersom varje laddare kräver mindre av den totala effekten som finns att tillgå i fastigheten.

Vad är kW-intervallet för en normalladdare?

Generellt bör man sträva efter att ha så många laddpunkter som möjligt med lägre effekt, exempelvis 3,7kW. Vid arbetsplatser och hemmaladdning kan man räkna med att bilarna står ganska länge och då behövs en ganska låg effekt för att det ska räcka till det dagliga behovet.

För exempelvis poolbilar eller olika typer av leveransfordon krävs det en något högre effekt eftersom de används oftare. De laddpunkterna kan exempelvis ge en effekt på 7,2 kW.

Kan samma laddbox användas till båda 3,7 och 7,2 kW?

Yes! Det fina med normalladdare är att man kan justera en laddbox effekt mellan 3,7–7,2 kW direkt via ett Parking Management System. Det gör det möjligt för fastighetsägare att skapa olika zoner i parkeringsgaraget med olika effekt, zoner som dessutom kan anpassas efter behov.

Borde fastighetsägarna själva erbjuda hela laddningstjänsten till hyresgästerna?

Ja, verkligen! De har redan hyresgästerna och parkeringsytorna. Allt som behövs är hårdvaran i form av laddboxar och ett system som kan hantera administrationen, både för fastighetsägaren och hyresgästen.

I många parkeringsgarage är elbilsladdningen en separat tjänst från parkeringen. Det innebär att hyresgästen måste betala för parkeringen till en aktör och för elbilsladdningen till en annan. Genom att integrera elbilsladdningen i det redan existerande hyresavtalet blir det mycket smidigare för hyresgästerna att nyttja elbilsladdningen.

Just nu är elbilsladdning en väldigt efterfrågad tjänst som inte många har. När elbilar normaliserats kommer det dock att vara en hygienfaktor. För långsiktighetens skull bör fastighetsägare se till att själva kontrollera hela affären. Både för att ta tillvara på affärsmöjligheten men också för att det är något som så tätt hänger ihop med parkering.

 
Genom att integrera elbilsladdningen i det redan existerande hyresavtalet blir det mycket smidigare för hyresgästerna att nyttja elbilsladdningen.
— Oskar Ekman

Vad är det viktigaste att tänka på om man som fastighetsägare vill erbjuda elbilsladdning?

Det första att tänka på är det rent el-tekniska. Hur ser möjligheterna ut i fastigheten? Det är en god idé att anlita en expert som hjälper till med projektering, hårdvara och installation. All förbrukning i fastigheten måste exempelvis balanseras och i framtiden kanske det är dags för solceller på taket.

När det el-tekniska är under kontroll är det dags att kika på affärsmöjligheten; hur tjänstefierar man parkeringsytorna och hur kan man som fastighetsägare erbjuda tjänsterna själv, utan en tredje part? Lösningen heter digitaliserad parkeringsförvaltning.

För att kunna erbjuda olika typer att tjänster till hyresgästerna måste det finnas ett system i bakgrunden som kan hantera komplexiteten. Exempelvis måste avtalshantering, köhantering, fakturering, dynamiska parkeringsytor med mera ske till stor del per automatik för att fastighetsägaren inte ska behöva administrera varje del manuellt.

Eftersom tekniken fortfarande är relativt ny är det viktigt att ha ett system för elbilsladdning som är hårdvaruoberoende. Systemet ska kunna kommunicera med all sorts hårdvara från olika leverantörer som är certifierade och följer OCPP-standard.

För att underlätta för hyresgästen är det viktigt att alla tjänster och all administration finns tillgängligt på ett och samma ställe. Till vårt Parking Management System, Park46, har vi exempelvis en app som alla hyresgäster använder, där de snabbt och enkelt har tillgång till allt de behöver inklusive att kunna starta och stoppa sin laddning.

För att sammanfatta det hela:

  • Säkerställ det el-tekniska i fastigheten

  • Ta kontroll över affären

  • Tänkt långsiktigt

  • Säkerställ att ni kan nyttja olika tillverkare av hårdvara i ert Parking Management System

  • Se till att det är enkelt för hyresgästerna att nyttja och betala för tjänsterna


Previous
Previous

Securitas tecknar avtal med Mobility46

Next
Next

Affärsutveckla istället för att outsourca!