Våra mest framgångsrika metoder för hur man optimerar nyttjandet av sina parkeringsytor

En viktig insikt i arbetet med parkeringsförvaltning är att även om alla platser är uthyrda behöver de inte vara upptagna. Det innebär att det finns utrymme för att toppa upp beläggningsgraden utan att påverka tillgängligheten för hyresgästerna. Oavsett om ni har parkeringsplatser som står tomma, eller har långa köer till varje plats så har vi några beprövade och framgångsrika metoder som kan hjälpa er optimera nyttjandet av era parkeringsytor.

Se även vårt webinar ”Så optimerar ni nyttjandet av era parkeringsytor

Metoder för att öka intäkterna och korta sina köer

Så länge ni bara erbjuder reserverad parkering kommer ni aldrig att få mer än en intäkt per plats. Men eftersom majoriteten av reserverade parkeringsplatser står tomma delar av tiden är det en tillgång som kan nyttjas bättre. Genom att konvertera reserverade parkeringsplatser till tillståndsparkering kan ni till exempel överbelägga ytan, erbjuda tidsbaserade nyttjanderätter och belägga vakanser med tillfällig besöksparkering för att säkerställa maximalt nyttjande – utan att påverka tillgängligheten för hyresgästerna.

Så kan ni jobba med…

Överbeläggning. Generellt sett kan man säga att en överbeläggning på 10 procent är fullt hanterbar, så om ni inte redan nu har data kring hur era befintliga hyresgäster nyttjar era anläggningar så är det en bra utgångspunkt. Därefter börjar ni systematiskt att mäta den faktiska vakansgraden och använda den datan för att skruva på överbeläggningen. Målet är att hitta en nivå där platserna är maximalt belagda, utan att parkeringskunderna upplever en minskad tillgång på plats.

Tidsbaserad nyttjanderätt. Olika hyresgäster behöver parkera under olika tider på dygnet, därför är det smart att erbjuda olika parkeringstillstånd som matchar dessa behov. Som till exempel dagtillstånd för personer som arbetar i fastigheten och behöver parkera under kontorstid, respektive kväll-/helgtillstånd till boende som istället parkerar när de kommit hem. På det här sättet dubblerar ni nyttjandet utan att den upplevda tillgängligheten påverkas. Och parkeringskunderna blir nöjdare eftersom de kan betala för det som de faktiskt använder.

Tillfällig besöksparkering. För att få ännu bättre koll på hur era anläggningar nyttjas, och dessutom få möjlighet att toppa upp beläggningsgraden med besöksparkering, är ANPR ett väldigt bra verktyg. Era kameror matar parkeringssystemet med data kring er beläggningsgrad (genom att läsa in registreringsnummer vid in- och utpassering) och den datan använder ni för att justera mängden besöksparkering som ni erbjuder.  

 
”Var inte rädd för att fråga kunderna vad de tycker och tänker när ni utforskar nya produkter eller lösningar.”
— Eva Näsholm, Gruppchef parkering på Corem

Metoder för att minska vakansgraden och få nöjdare kunder

Oreserverad parkering är inte bara lösningen på långa köer, det kan dessutom göra stordåd för parkeringsytor med hög vakansgrad. Det låser nämligen upp möjligheten att arbeta mer flexibelt med parkeringserbjudandet och därmed möta flera olika behov av parkering och kringtjänster.

Tänk dig själv. Om du är sugen på bananer och går in i en affär som endast säljer äpplen så kommer du att gå tomhänt därifrån. Samma sak gäller för era parkeringsytor. Genom att konvertera era vakanta ytor till oreserverade parkeringszoner kan ni skapa ett utbud av parkering som bättre matchar den faktiska efterfrågan som finns bland era potentiella kunder. Kombinerar ni det med välriktad kommunikation och datadrivna affärsbeslut kommer ni att minska er vakansgrad samtidigt som ni får nöjdare kunder.

Så kan ni jobba med…

Paketering. Vilket behov av parkering och kringtjänster finns kring er fastighet? Som vi nämnt tidigare har ni potentiell efterfrågan på både dagtillstånd och kväll- och helgparkering, om ni ser till både era egna hyresgäster och kringliggande fastigheter. Dessutom ökar efterfrågan på elbilsladdning och bilpoolslösningar, så om det finns en brist på detta i ert område har ni en potentiell konkurrensfördel att hämta.

Prissättning. Ett månadsabonnemang bör ha ett lägre pris per dag jämfört med ett endagsköp – oavsett om det handlar om Netflix eller parkering. Ser ert erbjudande ut så idag? Annars bör ni se över er prissättning. Generellt bör en reserverad plats kostar mer än ett månadstillstånd för zonparkering och besöksparkering bör prissättas högre än kontraktsparkering. Men ni bör alltid utgå från data när ni sätter era priser, så att ni ligger rätt i förhållande till exempelvis efterfrågan och konkurrens. Detsamma gäller även för elbilsladdning.

Automatisering. Hur lätt är det att skaffa parkering hos er? Om det är för svårt kanske man drar sig för att försöka, och om det tar lång tid innan man kommer igång skapar det onödiga vakanser under tiden från att en p-plats har sagts upp till att nästa hyresgäst är igång. Vi rekommenderar att ni lägger ut era parkeringsplatser på en digital kösida. Här kan era parkeringskunder själva köpa parkeringstillstånd och ställa sig i kö. Med ett digitalt system som automatiskt matchar intresseanmälningar mot vakanta platser och skickar ut digitala avtal minskar friktion och väntetid.

 
”Det är värdefullt att fokusera på att skapa tydliga och specifika platsklasser. Det ger möjligheten att erbjuda många olika alternativ till era parkeringskunder.”
— Nabeel Rihan, Sverige Parkering

Kundklubb. En kundgrupp som inte får glömmas bort är besökarna. De är vanligtvis anonyma personer som kanske bara är hos er någon enstaka gång, eller så kommer de tillbaka varje vecka. Men det är svårt att veta utan en relation. Om ni erbjuder en kundklubb med förmåner (som exempelvis rabatterad besökstaxa eller tillgång till attraktiva parkeringsytor) får ni möjlighet att bygga en relation så fort de registrerar sig. Därefter har ni full koll på och möjlighet att påverka hur ofta de kommer tillbaka. Vilket också ger er intressant data som hjälper er anpassa mängden yta till er besöksparkering.

Kommunikation. Affärsutveckling i all ära, men om inte era potentiella kunder känner till era fina erbjudanden så är det sak samma. Var därför noga med att marknadsföra och kommunicera det ni erbjuder i olika kanaler och till flera målgrupper. Till exempel kan ni:

  • Marknadsföra rabatter och erbjudanden via pushnotis i er parkeringsapp

  • Sätta upp anslag i era garage och på närliggande anslagstavlor

  • Göra er digitala kösida väl synlig på er hemsida och i andra digitala kanaler

  • Skicka ut erbjudanden via mail till företag i era och närliggande fastigheter

  • Posta och/eller sätta upp infoblad i närliggande bostadshus

  • Informera om er kösida och nya erbjudanden i era sociala medier

  • Använda betald annonsering via sociala medier, Google eller andra digitala kanaler

Fundera på var era potentiella målgrupper befinner sig – både fysiskt och digitalt – och kommunicera där!

Två förutsättningar för att kunna optimera nyttjandet

Om det inte redan är tydligt så rekommenderar vi starkt att ni konverterar reserverad parkering till oreserverade ytor, eftersom det är en förutsättning för att kunna skruva på erbjudandet och optimera nyttjandet av era parkeringstillgångar på ett smidigt sätt. I den här intervjun berättar vår produktchef Oskar om hur man kan använda elbilsladdning (eller andra efterfrågade tjänster) som incitament för att få befintliga hyresgäster att byta in sin reserverade plats mot ett parkeringstillstånd.

När man sedan har den tekniska förutsättningen för att optimera nyttjandet – hur ska man då veta vad man ska skruva på? Det går inte om ni inte har data på hur era kunder nyttjar era anläggningar. Data är helt nödvändigt för att ta rätt beslut och uppnå en optimal beläggningsgrad. Här kan du läsa mer om hur ni kan använda er av data för att utveckla er parkeringsaffär.


Vill ni ha hjälp med att optimera nyttjandet av era parkeringsytor?

Boka ett samtal
Previous
Previous

Bli en mästare på parkeringsförvaltning – fem saker att tänka på

Next
Next

Elbilsladdning för allmännyttiga bostadsbolag [webinar]