Hur ni ökar beläggningsgraden med hjälp av elbilsladdning (och nio andra tips från vår produktchef)

Vet du hur ni får största möjliga avkastning från era parkeringsytor? Hint: elbilsladdning kan vara ett riktigt smart knep!

Efter att ha utvecklat vårt system för parkering och elbilsladdning i över ett decennium har vi lärt oss en hel del om hur man optimerar sin parkeringsaffär. Som till exempel vilka nyttjandeformer som är bäst i en boendefastighet, hur man kan använda prissättning för att styra sin beläggningsgrad under olika tider på dygnet och hur man kan öka beläggningsgraden med hjälp av elbilsladdning. Om detta (och en hel del annat) berättar vår produktchef Oskar.                          

“Det är så det blir en så optimal och enkel kundupplevelse som möjligt”
— Oskar Ekman, Head of Product på Mobility46

Tre anledningar till att kombinera elbilsladdning med parkering

1. Parkering och laddning i en app ger en bättre upplevelse för era kunder

En bra tjänst ska vara enkel att konsumera, det gäller även för elbilsladdning. Det optimala för kunden är att samla allt kring parkering och laddning på ett ställe. Istället för två appar, två betalflöden och två kontaktytor (som det blir om man lägger ut hela laddaffären på en extern part) kan man samla allt i en app. Enkel hantering ger nöjda kunder – som bonus blir det färre supportärenden till er.

2. Med allt i ett system blir det enklare att förvalta laddningen

Ni behöver inte uppfinna hjulet igen, allt det ni idag gör kring parkering kan ni även göra för laddning. Som exempelvis:

  1. Bevakning

  2. Allokera garageytan till olika typer av nyttjandeformer (besök, oreserverat, reserverat)

  3. Betalningshantering (ta emot betalningar från kund och göra utbetalningar till fastighetsägare)

  4. Support och kundtjänst

Att addera tjänsten laddning till er befintliga parkeringsaffär skulle med andra ord öka era intäkter utan att det behöver innebära större belastning på er personal.

3. Samma nyttjandeformer gäller för parkering och elbilsladdning

Inom parkering pratar vi om tre primära nyttjandeformer:

  1. Besöksparkering

  2. Reserverad parkering

  3. Oreserverad parkering/tillståndsparkering

Samma nyttjandeformer används för laddning. Detta är ytterligare en anledning till att det blir enklare för er att erbjuda och förvalta elbilsladdningen: att addera laddning till er befintliga parkeringsaffär ökar era intäkter, utan att öka er belastning.

 
”Om man vill maximera beläggningsgraden gäller samma för elbilsladdning som för parkering”
— Oskar Ekman, Head of Product på Mobility46

Sex tips kring hur ni bör bygga ert erbjudande för elbilsladdning och parkering

1. Satsa på parkeringsladdning

Medan snabbladdning sker längsmed vägen på en mack eller laddstation, sker normalladdning i de flesta fall medan bilen står parkerad. Normalladdning brukar vi därför kalla för parkeringsladdning, eftersom parkeringen är den primära tjänsten som konsumeras. Affärsmöjligheten här ligger i att det är ni som redan har parkeringstillgångar som kan tjäna både i intäkter och kundnöjdhet genom att addera den eftertraktade laddningstjänsten till det parkeringserbjudande som kunden redan konsumerar.

2. Välj rätt effekt på era laddare

Det här har vi tagit upp tidigare (bland annat här), men det tåls att sägas igen. När bilen får ladda ofta, och dessutom står parkerad under en längre tid, behöver den inte ladda med hög effekt. Detta innebär att den elkapacitet ni har i er fastighet kan räcka till fler. Och alla blir nöjda.

3. Välj rätt nyttjandeform för att maximera nyttjandet av parkering och elbilsladdning

Det finns olika fördelar och nackdelar med olika nyttjandeformer. Om man vill maximera beläggningsgraden gäller samma för elbilsladdning som för parkering – med oreserverad parkering och laddning ökar ni nyttjandet av era resurser.

Tänk på att oreserverad laddning inte behöver innebära publik laddning, utan ni kan sätta upp oreserverade laddare och sedan styra vilka som har rätt att nyttja dessa. Självklart kan ni välja att erbjuda publika laddplatser också, exempelvis till besökare.

4. Differentiera prissättningen beroende på nyttjandeform

En annan vanlig fråga vi får är hur man bör prissätta parkering och laddning. Vi brukar generellt säga att prissättning och nyttjandeform hör ihop, helt enkelt eftersom olika nyttjandeformer har olika möjligheter när det kommer till beläggningsgrad (vilket påverkar avkastningen på ytan). Här kommer några rekommendationer:

  • Prissätt besöksnyttjande högre än abonnemangs-/kontraktsnyttjande

  • Prissätt reserverad plats högre än oreserverad

  • Styr beläggningen med hjälp av pris: om ni exempelvis har långa köer till nyttjande under dagtid men vakans under kväll/natt, sätt ett lägre pris på kväll/natt-tillstånden.

Kom ihåg: samma prisdifferentiering gäller när det kommer till laddning som för parkering!

5. Boendefastigheter och kommersiella fastigheter har olika möjligheter

När det kommer till en kommersiell fastighet är ett tips att använda elbilsladdning som ett incitament att flytta över hyresgäster från reserverad till oreserverad parkering. När en hyresgäst efterfrågar elbilsladdning erbjuder ni det på en oreserverad yta. Eftersom den har ett lägre pris än deras nuvarande reserverade parkeringsplats (i alla fall om ni följt våra råd här ovan), samtidigt som laddningen blir billigare och smidigare än att åka till macken, känns det som en bra deal för hyresgästen.

Alla har dock inte samma möjlighet att erbjuda parkering och laddning på oreserverad yta, till exempel om man har en boendefastighet där parkeringsplatserna är uthyrda reserverat. Som sagt bör man ha ytans avkastning i åtanke när man sätter priser. Och eftersom man inte kan få samma höga nyttjande av en reserverad laddpunkt som på en oreserverad, får man istället kompensera med prissättningen. Exempelvis kan man ta en högre abonnemangsavgift för att täcka avskrivningen på ens laddinvestering, samt ett rörligt kW-pris med en rimlig marginal (här är ett tips att titta på kW-priset på närmaste publika laddstation och hålla sig under detta).  

Vill du läsa vidare kring vilka betalningsmodeller som finns för elbilsladdning kan du ta en titt här.

6. Det vanligaste misstaget vi ser…

Ett vanligt misstag som många gör är att man köper in laddare, som är tänkta att nyttjas av hyresgästerna, och konfigurerar dem för publik laddning. Det kan kännas enkelt eftersom man då inte behöver administrera vem som har rätt att ladda var, men det skapar också problem.

Vi rekommenderar att man tar ett mer strategiskt perspektiv från början och allokerar sina laddare till olika kundgrupper och nyttjandeformer. Vilka laddare ska nyttjas reserverat, oreserverat respektive av besökare? Vilket pris ska ni ta för vilken typ av laddning? Har ni svårt att möta efterfrågan på en viss typ av laddning, samtidigt som ni har vakanser i andra delar? För att kunna styra nyttjandet och optimera er affär behöver ni ha med er dessa frågor från start och se till att installera och konfigurera era laddare utifrån det.

 
”Er hyresgäst som köpt en elbil kommer att ha en väldigt stark vilja att ladda bilen på er parkering - använd det!”
— Oskar Ekman, Head of Product på Mobility46

Så introducerar ni laddning samtidigt som ni ökar beläggningsgraden på era parkeringsytor

Vill ni få en större flexibilitet i era garage, kunna arbeta friare med prissättning och olika erbjudandeformer, öka er beläggningsgrad och till och med överbelägga ert garage? Då ska ni satsa på att gå över från reserverad parkering till oreserverad tillståndsparkering.

Men hur gör man det? Det kan vara klurigt att få sina befintliga hyresgäster att övergå från reserverad till oreserverad parkering, så till att börja med behöver ni hitta ett bra sätt att locka dem till det. Här kommer elbilsladdningen in!

Ni kan nämligen använda elbilsladdning som incitament. När en kund efterfrågar laddplats till sin elbil, kan ni erbjuda dem det på oreserverad plats. De tackar troligtvis ja, eftersom de snabbt får tillgång till laddning samtidigt som priset för både parkering och laddning sänks. Alternativet för dem skulle vara att betala premiumpris för reserverad parkeringsplats och sedan åka till macken för att ladda, vilket är väldigt dyrt.

Fördelen för er är att en reserverad plats sägs upp, som ni då kan ändra nyttjandeform på och hyra ut oreserverat. Och successivt, vartefter fler av era hyresgäster efterfrågar laddning, kan ni konvertera era parkeringsytor från reserverat till oreserverat nyttjande. Smart, smidigt och alla blir nöjda!


Vill ni öka beläggningsgraden på era parkeringsytor?

Boka ett samtal
Previous
Previous

Tre vanliga myter om ANPR

Next
Next

Årskrönika 2022: ”Visionen the Future Car Park är validerad och marknadsplatsen är i sikte”