Våra bästa tips för att affärsutveckla er parkering med data

Att förvalta parkeringsplatser utan ett digitalt affärssystem är som att orientera utan en karta. Du kan uppleva en framåtrörelse men du har ingen aning om du rör dig i rätt riktning. Med ett digitalt affärssystem för parkeringsförvaltning får man tillgång till ovärderlig affärsdata som man kan använda för att optimera sin parkeringsaffär. I det här blogginlägget tänkte vi dela med oss av våra bästa tips för hur ni kan affärsutveckla er parkeringsaffär med hjälp av data.

Vi har tidigare skrivit ett blogginlägg som förklarar övergripande vilken roll data spelar när det kommer till parkeringsförvaltning. Om du inte redan läst inlägget hittar du det här.

Missa inte vårt webinar om datadriven och digitaliserad parkeringsförvaltning: “Så maximerar ni ert driftnetto från parkeringsbeståndet - mångmiljonbelopp ligger gömda i parkering och garage.”

Reserverade eller oreserverade parkeringsplatser

Innan vi går in på hur ni kan affärsutveckla er parkering med data tänkte vi förklara hur vi ser på reserverade och oreserverade parkeringsplatser. När lämpar sig den ena bättre än den andra? Reserverade parkeringsplatser är att föredra om era parkeringsplatser ser väldigt olika ut. Om exempelvis storlekarna skiljer sig åt och om det är väldigt varierade planlösningar. Oreserverade parkeringsplatser lämpar sig bäst när era parkeringsytor är homogena, alltså när de ser ungefär likadana ut.

Affärsutveckling för reserverade parkeringsplatser 

Dynamisk prissättning. Inventera platserna baserat på till exempel storlek, närhet till utgång eller våningsplan och prissätt därefter. En större plats bör kosta mer än en liten plats och en plats som har nära till utgången bör rimligtvis vara mer attraktiv än en som är långt borta från utgången. Resultatet blir att ni kan paketera parkeringsplatserna som exempelvis “liten”, “standard” och “premium” med olika priser.

“Det innebär att en person som är på jakt efter till exempel en stor parkeringsplats själv kan ställa sig i kö för en sådan och på en gång se pris och tillgänglighet.”

Automatiserad köhantering och tillsättning. När ni har en dynamisk prissättning kan ni gå vidare och automatisera köhanteringen och tillsättningen baserat på era olika parkeringsplatstyper. Det innebär att en person som är på jakt efter till exempel en stor parkeringsplats själv kan ställa sig i kö för en sådan och på en gång se pris och tillgänglighet. Resultatet blir, utöver minskad administration för er, en bättre beläggning och data som ger er en fingervisning på vilka typer av platser som är populära och inte.

Konvertera reserverade parkeringsplatser till oreserverade parkeringsplatser. Många parkeringsplatser som idag är knutna till avtal med reserverade platser skulle lika gärna kunna hyras ut som oreserverade. Anledningen till att det inte görs handlar ofta om att det inte är administrativt möjligt eftersom hanteringen är analog. Men med oreserverade parkeringsplatser kommer fördelar både för hyresgästerna och er som fastighetsägare. Därför kan det vara smart att digitalisera parkeringsförvaltningen och konvertera avtalen från reserverade till oreserverade. Med ett digital system kan konverteringen ske automatiskt och successivt i takt med hyresgästernas förändrade behov. Någon kanske vill byta till en mindre kostsam plats, någon har kanske köpt en större bil och behöver en större plats etc.

“För hyresgästerna kommer det finnas fler avtalsalternativ som medför att de kan anpassa sin parkering baserat på behov. För er som fastighetsägare innebär det högre beläggningsgrad och möjligheten att nyttja era parkeringsytor till fler saker.”

Affärsutveckling för oreserverade parkeringsplatser

Tidsbaserad nyttjanderätt. När ni har oreserverade parkeringsplatser kan ni erbjuda nyttjanderätter baserat på vilken tid på dygnet en hyresgäst har behov av parkering. Om hyresgästen behöver parkeringsplatsen under kontorstid finns det möjlighet att erbjuda nyttjanderätt under enbart den tiden. Resten av dygnets timmar finns platsen tillgänglig för någon annan. Exempelvis för boende i området som hyr en parkeringsplats med kvällstillstånd. Ett perfekt sätt att maximera nyttjandet av parkeringsytorna.

Dynamisk nyttjanderätt för elbilsladdning. En elbil behöver inte laddas varje gång den parkerar. Det betyder att elbilsägarna ibland har behov av en laddplats och ibland en helt vanlig plats. För att göra det så kostnads- och platseffektivt som möjligt är det smart att erbjuda en dynamisk nyttjanderätt för elbilsladdningen.

“När ni har oreserverade platser kan ni optimera nyttjandet av parkeringsytorna genom att låta någon annan använda platsen när den står tom.”

Kontrollerad överbeläggning. När ni har reserverade parkeringsplatser är det svårt att överbelägga eftersom att alla platser har en dedikerad användare. Men sanningen är att många av dessa parkeringsplatser står tomma stor del av av dygnet eftersom hyresgästen använder sitt fordon. När ni har oreserverade platser kan ni optimera nyttjandet av parkeringsytorna genom att låta någon annan använda platsen när den står tom. Generellt sett kan man säga att en överbeläggning på 10 procent är fullt hanterbar. Det innebär att ni kommer att kunna möta fler människors behov av parkeringsplatser. I praktiken innebär det överbeläggning men i realiteten är det optimering av outnyttjade platser.

Kamerabaserad besöksparkering. När ni har koll på vilken typ av flexibilitet ni har i era parkeringsflöden kan ni addera besöksparkering som anpassar sig efter tillgängligheten. Man skulle kunna kalla det för en dynamisk upptoppning av beläggning. Det smartaste sättet att göra det på är att räkna antalet besökare med hjälp av en kamera som registrerar reg-nummer vid in- och utpassering. När den dynamiska kvoten för besöksparkering är uppnådd stängs bommarna.

Affärsutveckling för både reserverade och oreserverade parkeringsplatser

Organisk villkorsändring. Om ni har saker ni vill ändra i ert erbjudande är det smart att göra det med hjälp av organisk villkorsändring. Det innebär i praktiken att ni lägger upp de nya erbjudandena och paketeringarna i kölistan och tar bort de gamla. Allt eftersom befintliga hyresgäster säger upp sina platser och de nya hyresgästerna tillträder, kommer de gamla paketeringarna att fasas ut till förmån för de nya. Ni bestämmer helt enkelt hur ni vill att parkeringserbjudandet ska se ut i framtiden och ert digitala affärssystem sätter igång med arbetet att fasa ut det gamla till förmån för det nya.

“Ni bestämmer helt enkelt hur ni vill att parkeringserbjudandet ska se ut i framtiden och ert digitala affärssystem sätter igång med arbetet att fasa ut det gamla till förmån för det nya.”

Erbjud elbilpool för de som behöver bil bara ibland. Det finns många människor, speciellt i storstäderna, som motvilligt har en bil och tillhörande parkeringsplats bara för att de behöver den ett fåtal gånger per är. Genom att erbjuda hyresgästerna närheten till en elbilpool kan ni hjälpa dessa sällan-bilister att få pengar över till annat. Dessutom frigörs parkeringsyta till de som behöver den mer.

Smarta saker ni kan lära er av parkeringsdata

Se hur många tidsbaserade nyttjanderättsavtal ni kan erbjuda av varje sort. När ni ska erbjuda nyttjanderätter baserat på olika tider på dygnet behöver ni ha koll på ungefär hur många tillstånd för de olika tidsperioderna som ni kan erbjuda. Det måste exempelvis alltid finns utrymme för att boende i området arbetar hemifrån utan att de som nyttjar parkeringsplatserna som dagparkering blir utan plats. När ni har ett digitalt affärssystem för parkeringsförvaltning kan ni enkelt testa er fram och få data på vilka nivåer som är hållbara.

“Genom att digitalisera parkeringsförvaltningen får ni bättre koll på alla avtal och vilka typer av prissättningar ni här. Baserat på den informationen kan ni säkerställa att alla betalar rätt pris.”

Förstå flödet in och ut från era parkeringsplatser. Genom att mäta hur era hyresgäster och besökare nyttjar era parkeringsplatser kan ni få en bättre förståelse för hur ni kan anpassa parkeringsaffären baserat på deras behov och beteende.

Säkerställ att alla hyresgäster har rätt prissättning i sina avtal. Om ni har många hyresavtal är det lätt hänt att vissa faller mellan stolarna och att prissättningen inte motsvarar den typ av parkering som hyrs. I vissa fall kan det handla om att era parkeringsplatser inte håller marknadsmässiga priser och i andra fall om att hyresgästerna betalar fel pris baserat på parkeringsplatsens kategorisering. Genom att digitalisera parkeringsförvaltningen får ni bättre koll på alla avtal och vilka typer av prissättningar ni här. Baserat på den informationen kan ni säkerställa att alla betalar rätt pris.

Använd kölistan för att undersöka efterfrågan. Om ni har ett nytt erbjudande som ni vill lansera till era hyresgäster, om ni till exempel vill testa en ny klassning på en parkeringsplats eller en annorlunda typ av nyttjanderätt, kan ni lägga upp det som ett erbjudande i er kölista och se hur många som väljer att ställa sig i kö till det.

“Det gemensamma är att parkeringen blir bättre för både er och era hyresgäster.”

Vad väntar ni på? Kom igång med affärsutvecklingen nu!

Data är en nyckelfaktor för er som vill affärsutveckla parkeringserbjudandet. Vissa saker är lågt hängande frukter och andra är mer krävande, men det gemensamma är att parkeringen blir bättre för både er och era hyresgäster. Det ni behöver för att komma igång är ett digitalt affärssystem för parkeringsförvaltning. Läs mer här: Nu är det dags för den digitala parkeringsrevolutionen!

New call-to-action
Previous
Previous

Fem anledningar till att ta hem parkeringsförvaltningen

Next
Next

Därför bör ni slopa blockhyran och ta kontroll över er parkeringsaffär