Bli en mästare på parkeringsförvaltning – fem saker att tänka på

Vad krävs för att bli en mästare på parkeringsförvaltning? Det är faktiskt inte så svårt, men det finns några saker som är direkt avgörande för att kunna bära titeln med stolthet (det finns givetvis ingen titel som heter "mästare på parkeringsförvaltning" men vi tyckte det lät kul). Fem av dessa går vi igenom i detta blogginlägg.

Missa inte vår guide: ”Parkeringsförvaltarens guide till bättre parkeringsförvaltning”.

Få koll på era parkeringsplatser

Du kanske har hört uttrycket ”skit in, skit ut”? Det är en devis som stämmer bra när det kommer till parkeringsförvaltning. Det är ju först när ni vet vad ni har som ni vet vad ni kan hyra ut. Och hur. Alltså är inventering det första steget för att bli riktigt bra på parkeringsförvaltning.

Börja med att ta reda på:

  • Hur många platser ni har

  • Om och hur de skiljer sig i storlek

  • Var eventuella pelare och andra hinder står

Därefter kan ni se hur hög er faktiska beläggning är och ta reda på om ni har några felaktigheter i den nuvarande uthyrningen som behöver rättas till. Det är inte alls ovanligt att man upptäcker platser som man inte visste fanns, dubbla avtal på samma parkeringsplats, missade vakanser, nollavtal och ojämn prissättning.

Automatisera det som kan automatiseras

En annan del i att bli riktigt bra på parkeringsförvaltning är att förstå vad som är bäst att göra själv och vad som bör automatiseras. Har ni exempelvis komplexa avtal med behov av extra handpåläggning kan ni fortsätta sköta detta manuellt, men majoriteten av era processer kan automatiseras – och i och med det förbättras!

Genom att automatisera förvaltningsprocesser som köhantering, tillsättning, nyckelhantering, avtalshantering, avisering, betalning, prisuppräkning och behörighetsstyrning, får ni till exempel:

  • Effektivare administration. Den kanske mest uppenbara fördelen med automatisering. När förvaltningen automatiseras frisätts tid, vilken ni då kan använda till att fokusera mer på kundvård. Detta ökar i sin tur kundnöjdheten – win-win!

  • Ökad beläggningsgrad. Med automatiserad köhantering och tillsättning minskar de tillfälliga vakanserna, eftersom parkörerna själva kan köpa parkeringstillstånd och börja nyttja parkeringen direkt, utan att vänta på postade avtal eller utkvitterade nycklar.

  • Bättre kontroll över era intäkter. En smart sak som kan automatiseras är villkorsändringar och prisuppräkning. Ni behöver inte längre posta tilläggsavtal eller göra manuella prisjusteringar – ändra på ett ställe så skjuts det automatiskt ut till samtliga berörda kunder.

Lyssna på vad kunderna efterfrågar och försök möta deras behov

Nöjda kunder genererar mer intäkter och färre supportärenden, så att ta kundernas behov i beaktning är bra för både dem och er. Att till exempel endast erbjuda reserverad månadsparkering möter troligtvis bara en liten del av era hyresgästers behov, så ni bör istället bygga ett dynamiskt erbjudande med olika typer av platsklasser. Undersök exempelvis behovet av:

  • Oreserverad parkering under dagtid, kvällstid respektive helger

  • Oreserverad elbilsladdningsplats (3,7 kW) under dagtid, kvällstid respektive helger

  • Reserverad månadsparkering

  • Reserverad plats med elbilsladdning (3,7 kW)

  • Besöksparkering

  • Publik laddplats (11kW)

  • Bilpool

  • Cykelparkering

Se till att ta marknadsmässiga hyror

Pris är ett kraftfullt verktyg för att styra tillgång och efterfrågan, och det är också en drivande faktor när det kommer till kundnöjdhet. Därför är det viktigt att ni sätter marknadsmässiga och rättvisa priser. Fundera exempelvis på:

  • Värde (både upplevt och faktiskt). En egen reserverad plats är en mer dyrbar tillgång och den kostar också mer att hyra ut eftersom nyttjandegraden är lägre. Därför bör den prissättas högre än oreserverad parkering.

  • Efterfrågan. Ni kan till exempel styra om långa köer från en fullbelagd platsklass till vakanta platser inom en annan, genom att erbjuda dessa till ett mer förmånligt pris. Ett typexempel på detta är från reserverad till oreserverad parkering.

  • Konkurrens. Hur tar man betalt för parkering i närliggande fastigheter? Genom att prissätta rätt gör ni era befintliga kunder nöjda, samtidigt som ni kan locka till er nya kunder som bor eller jobbar i närheten.

Fatta strategiska beslut med hjälp av er parkeringsdata

Det sista rådet är det som verkligen skiljer agnarna från vetet när det kommer till parkeringsförvaltning. Nämligen att följa upp hur kunderna nyttjar era tillgångar och använda den datan för att skruva på erbjudandet och optimera parkeringsaffären. Ser ni till exempel att det är långa köer till elbilsladdning kan ni räkna på en lönsam investering i rätt antal laddare. Och om ni upptäcker att det är ovanligt hög vakansgrad under december kan ni planera en kampanj med rabatterade parkeringstillstånd inför nästa år.  


Vill du ta nästa steg mot att bli en mästare på parkeringsförvaltning?

Parkeringsförvaltarens guide till bättre parkeringsförvaltning
Previous
Previous

Kungliga Djurgårdens Förvaltning digitaliserar parkeringstillstånd och kontraktsparkering med Park46

Next
Next

Våra mest framgångsrika metoder för hur man optimerar nyttjandet av sina parkeringsytor