Fyra vanliga frågor kring elbilsladdning

Vi börjar med det mest grundläggande: antalet elbilar ökar. Under 2020 var en tredjedel av de nyregistrerade personbilarna laddningsbara, en siffra som steg till 45% under 2021 och förväntas bli 60% 2022. Under mars 2022 rullade över 340 000 laddningsbara fordon på våra gator och redan 2030 förväntas den siffran ha stigit till 2,5 miljoner. Ja, ni hör ju. Frågan är inte om elbilarna kommer att bli norm, utan när nyckelaktörerna kring elbilsladdning hänger med på tåget.

Kolla in vårt webinar! “Därför bör ni erbjuda elbilsladdning till era parkeringskunder - och så kommer ni igång!

För med ett ökat antal elbilar ökar även efterfrågan på lättillgänglig elbilsladdning, en efterfrågan som ni med parkeringstillgångar har de bästa förutsättningarna för att möta.

 
90% av laddningen sker medan bilarna står parkerade på fastighetsägarnas parkeringsplatser. Bara 10% av laddningen sker publikt på macken eller besöksparkeringen.

Med den snabbt ökade efterfrågan dyker det upp en hel del frågeställningar. I denna artikel går vi igenom och försöker besvara tre av de vanligaste frågorna som vi får från fastighetsägare, förvaltare, parkeringsoperatörer och kommuner.

Räcker elen till elbilarna?

En vanlig fråga när det kommer till elbilsladdning är huruvida elen kommer att räcka till när alla kör elbil. Om man endast tittar på Sveriges elproduktion så är det korta svaret ”ja”…

Under 2021 var Sveriges elproduktion ca 166 TWh, och exporten uppgick till 25,6 TWh. Om vi ser det som att denna exporterade el blev ”över” och alltså skulle kunna användas till att ladda våra bilar - och samtliga 5 miljoner bilar i Sverige var eldrivna - så skulle vi fortfarande ha ett överskott på ca 13,6 TWh.

Så här räknar vi:

  • En bil kör i snitt 1200 mil per år.

  • En elbil drar i snitt 2 kWh/mil.

  • Totalt drar alltså en elbil i snitt 2400 kWh per år.

  • 2400 kWh * 5 miljoner bilar = 12 TWh.

  • 25,6 TWh – 12 TWh = 13,6 TWh

Dock kvarstår en viktig fråga: även om mängden el räcker till, kommer elnätet att klara av att ladda alla dessa elbilar samtidigt? Energisystemet klarar det utifrån energi (kWh) men inte kW. Ska alla ladda samtidigt och med hög effekt (som till exempel om alla skulle snabbladda samtidigt på macken), då blir det pannkaka. Men om vi kan sprida ut laddningen över tid med lägre effekt så kommer det att fungera. Det är här som ni med parkeringstillgångar kan skapa magi.

När laddningen integreras i parkeringsförvaltningen räcker elen längre

En bil står i snitt parkerad 96% av tiden. Genom att erbjuda laddning i anslutning till parkeringen möjliggör ni för parkören att ladda bilen med lägre effekt under längre tid, även kallat normalladdning. Lägre effekt innebär en lägre belastning på elnätet och fastighetens elkapacitet. Detta, tillsammans med funktioner för lastbalansering, möjliggör att fler kan ladda och att effekten räcker till.

Sammanfattningsvis kan man alltså säga att ni, genom att erbjuda normalladdning som en del av abonnemangsparkeringen, får elen att räcka längre än om det enda sättet att ladda skulle vara genom snabbladdning på macken eller besöksparkeringen.  Här kan du läsa mer om hur snabb- och normalladdning fungerar.  

Vad vinner vi på att integrera elbilsladdningen i parkeringserbjudandet?

Som sagt: antalet elbilar ökar och med det ökar även efterfrågan på elbilsladdning. Att då erbjuda elbilsladdning som en integrerad del av er abonnemangsparkering ger tre viktiga effekter:

  1. Era befintliga hyresgäster blir nöjdare eftersom ni erbjuder en efterfrågad tjänst på ett användarvänligt sätt.

  2. Med möjligheten att ladda i anslutning till fastigheten kommer fler av era befintliga hyresgäster troligtvis att skaffa laddningsbara fordon, vilket ökar nyttjandet av era parkerings- och laddningstjänster.

  3. Elbilsladdningen ger er en konkurrensfördel och ni lockar till er nya hyresgäster som efterfrågar elbilsladdning.

Dessa tre bidrar sammantaget till att ni ökar era intäkter. Att istället välja bort elbilsladdning från tjänsteutbudet är att ge bort dessa intäkter till någon annan. Befintliga hyresgäster måste se sig om efter andra lösningar, medan potentiella nya hyresgäster kanske väljer bort er som hyresvärd eftersom ni inte kan möta deras behov.

Räcker det inte att installera ett par laddboxar?

Alternativet att köpa in ett par laddboxar från en laddboxtillverkare och låta dessa driftas i ett separat system har tre avsevärda nackdelar. För det första skapar det en krånglig användarupplevelse för era hyresgäster. För det andra ökar det mängden administration, eftersom ni manuellt behöver synka avtal mellan parkering och laddning. Slutligen förlorar ni dessutom kontrollen över laddningsaffären och kundrelationen. Här kan du läsa mer om konsekvenserna av att separera elbilsladdningen från parkeringen.

Om ni inte vill eller kan hantera den tekniska eller ekonomiska förvaltningen av era laddare själva rekommenderar vi att ni vänder er till en hårdvaruoberoende laddningsoperatör. Välj en operatör som har integrationer med ett parking managment system, så att ni kan behålla kundrelationen, synka administrationen mellan parkering och laddning, och samtidigt erbjuda en optimal användarupplevelse för era hyresgäster.

Hur mycket kostar det att investera i elbilsladdning?

Laddboxar och installationen av dessa kan variera i pris. Snabbladdare med hög effekt är vanligtvis dyrare än normalladdare, och utöver utgiften för hårdvaran tillkommer en installationskostnad samt eventuella kostnader för att garantera tillräcklig elförsörjning. Därför är det svårt att ge ett enkelt svar på hur mycket det kostar att investera i elbilsladdning. Det ni behöver göra är att ta in offerter från olika installatörer som gör platsbesök och rekommenderar en lösning som passar just era behov och förutsättningar. När ni tar in en sådan offert är det bland annat bra att fundera över:

  • Hur många och vilken typ av laddare har ni behov av? Ska dessa installeras i garage eller på parkeringsyta utomhus?

  • Hur ska laddningen övervakas och underhållas på distans (molntjänst)?

  • Behöver ni en betallösning för laddningen eller har ni ett befintligt system som hanterar detta? Är laddaren i så fall kompatibel med ert befintliga system? (exempelvis OCPP-kompatibel)

  • Vill ni även anlita installatören för drift och underhåll av laddarna?

  • Ska ni själva eller installatören hantera kundsupport?

Ni är givetvis varmt välkomna att höra av er till oss om ni vill ha tips på operatörer som ni kan vända er till.

Statligt stöd halverar investeringskostnaden

Naturvårdsverket erbjuder investeringsstöd för laddningspunkter. Det gör att ni kan få tillbaka upp till 50% av era investeringskostnader, med ett maxtak på 15 000 kr per laddningspunkt. För laddningsplatser som ska vara publikt tillgängliga kan ni söka stöd från Klimatklivet och för er som huvudsakligen vill erbjuda elbilsladdning till boende eller anställda finns bidraget ”Ladda bilen”.

Hur kommer man igång med att erbjuda elbilsladdning till sina hyresgäster?

När ni har bestämt er för att ni vill erbjuda elbilsladdning till era hyresgäster finns det en hel del att fundera över. Några exempel på det har vi tagit upp i detta blogginlägg, men för att hjälpa er komma igång på rätt sätt har vi samlat mer information i en egen artikel. Välkommen att läsa mer om hur ni kommer igång med elbilsladdning här: ”Så inkluderar ni elbilsladdning i er strategi för parkeringsförvaltning.”


Missa inte vårt webinar!

New call-to-action
Previous
Previous

6 förvaltningsprocesser som ni kan automatisera bort

Next
Next

Sju steg till en effektiv och framtidssäkrad parkeringsförvaltning