Take-aways från vårt webinar om driftnetto

Visste du att miljonbelopp kan ligga gömda i era parkeringstillgångar? I vårt webinar på temat “driftnetto” har vi delat med oss av våra bästa tips för hur ni kan maximera driftnettot från parkeringsbeståndet. Vi har gjort en sammanfattning för er som inte har möjlighet att titta på hela webbinariet. Den finns i både punktform och fördjupad version här nedanför.

  • Traditionell parkeringsförvaltning tar inte tillvara på möjligheterna

  • Vägen framåt är digitaliserad parkeringsförvaltning

  • Använd er parkeringsdata för att optimera parkeringsaffären

  • Digitaliserad parkeringsförvaltning har positiv inverkan på driftnettot

  • Att digitalisera parkeringsförvaltningen öppnar upp för nya affärsmöjligheter

  • Fem smarta sätt att optimera parkeringsaffären

1. Traditionell parkeringsförvaltning tar inte tillvara på möjligheterna

För att optimera parkeringsaffären (och öka driftnettot) behöver ni ta datadrivna beslut. När vi började arbeta med parkering för tio år sedan tog det inte lång tid att inse att branschen saknade verktyg för att arbeta datadrivet. Samma utmaningar som fanns då ser vi än idag:

Missade intäkter på grund av dålig koll och felaktig prissättning. Det är vanligt med parkeringsplatser som ingår i lokalhyresavtal eller att platser står outhyrda utan att man vet om det.

Begränsad rådighet och insyn i parkeringsaffären. När parkeringstillgångarna hyrs ut på långa blockhyresavtal får fastighetsägaren sämre kontroll över parkeringsaffären. Man vet inte vad operatören tar betalt för parkering, hur hyresgästerna upplever parkeringserbjudandet, eller vilken beläggningsgrad man har.

Lågt NPS. Det är vanligt att parkeringskunderna förknippar parkering med böter, krångliga avtalsprocesser och dålig service.

Ingen strategi för att möta ökande efterfrågan på elbilsladdning. De flesta vet att elbilar blir allt vanligare och att efterfrågan på elbilsladdning ökar. Men många fastighetsägare och förvaltare av parkering har ännu ingen strategi för att erbjuda laddning i samband med parkering.

2. Vägen framåt är digitaliserad parkeringsförvaltning

Om ni vill ta tillvara på alla möjligheter som finns kopplade till parkeringsförvaltning är digitalisering den bästa vägen framåt. Att digitalisera parkeringsförvaltningen handlar kortfattat om att samla alla parkeringsprocesser i ett Parking Management System.

I ett sådant system får ni en digital överblick över alla parkeringsplatser, automatiserad köhantering och smidiga lösningar för avtalshantering och betalflöden. Utöver det kan ni integrera olika typer av tjänster. Exempelvis besöksparkering, övervakning och elbilsladdning.

Användarna får dessutom en app där de till exempel kan öppna garageportar, se sina avtal och starta/stoppa laddning.

”Flera av våra kunder har med hjälp av data ökat driftnettot och nått upp till (och över) 130% beläggningsgrad”
— Johannes Asp, VD Mobility46

3. Använd er parkeringsdata för att optimera parkeringsaffären

Genom att digitalisera parkeringsförvaltningen kan ni få fram viktig data. Exempelvis hur era hyresgäster och parkeringskunder nyttjar parkeringstillgångarna. Några exempel på vanliga mätpunkter:

  • Antal anläggningar

  • Antal platser

  • Antal konsumerade kWh

  • Konsumtion kWh fördelat över dygnet

  • Antal olika typer av platser och nyttjanderätter

  • Beläggningsgrad totalt och per anläggning

  • Fördelning av beläggning per platsklass

När man får sin data visualiserad är det enklare att identifiera utvecklingsområden och ta datadrivna beslut. Det skapar transparens och ger fler personer i organisationen svaret på frågan ”Vilka intäkter driver parkeringen?”.

Här kan ni läsa mer om hur ni kan arbeta med data för att utveckla er parkeringsaffär.

4.  Digitaliserad parkeringsförvaltning har positiv inverkan på driftnettot

Baserat på vår erfarenhet påverkas driftnettot från parkeringsbeståndet av fyra huvudsakliga faktorer. Ökade intäkter, minskade kostnader, nöjdare kunder och utökade tjänster. Exempelvis pekar data från våra kunder på att man i snitt hittar ytterligare 10% fler parkeringsplatser än man trodde att man hade.

Fyra verktyg för att påverka driftnettot

  1. Anpassa erbjudandet efter kundernas behov. Från att erbjuda en sorts reserverad parkering till ett pris, kan ni genom att digitalisera förvaltningen erbjuda precis den sorts parkering som kunden behöver, precis när de behöver den (t.ex. stor/liten plats, dag/natt-tillstånd, reserverad/oreserverad parkering osv).

  2. Erbjud olika nyttjanderätter helt automatiskt. Om man vill transformera sin parkeringsaffär på det sätt som vi beskriver så kommer man att ha flera olika typer av nyttjanderätter. Vi har kunder med så många som åtta olika nyttjanderätter, vilket innebär lika många olika sorters avtal. Att sköta detta manuellt skulle vara administrativt tungt och svårhanterligt. Då är ett digitalt system en förutsättning för att kunna utveckla sin parkeringsaffär.

  3. Höj kundnöjdheten med mer digitalisering. Vi ser konsekvent en tydlig korrelation mellan ökad digitalisering och ökad kundnöjdhet. Ju mer vi låter kunderna göra själva och ju mer vi digitaliserar kundresan, desto nöjdare blir de. Digitaliseringen gör alltså att ni kan spara tid samtidigt som ni får nöjdare kunder.

  4. Integrera nya tjänster med parkeringen och gör det enkelt att nyttja dem. Med ett digitalt system som exempelvis samlar parkering och elbilsladdning på ett ställe blir det enkelt att erbjuda och nyttja parkering och laddning utifrån individuella behov. Systemet håller koll på exakt vad som konsumeras och samlar allt på en faktura, vilket skapar en smidig kundupplevelse utan extra administration för er.

5. Att digitalisera parkeringsförvaltningen öppnar upp för nya affärsmöjligheter

Digitaliseringen gör det möjligt att bygga upp ett dynamiskt erbjudande där ni paketerar er parkering så att kunden kan välja olika nyttjandeformer utifrån sina behov.

Erbjud exempelvis stor/liten plats, premiumplats utifrån läge, tillstånd på oreserverad yta, olika nyttjanderätter för dagtid eller nattetid, elbilsladdning (som även den kan vara differentierad utifrån olika nyttjandebehov som garanterad tillgång, i mån av plats, snabb- eller normalladdning osv), och andra typer av tjänster som bil- eller micromobilitetspool, leveransplatser och så vidare.

”Inför lanseringen var man ordentligt nervösa över hur hyresgästerna skulle reagera på prisökningen, men de dyraste platserna gick åt först!”
— Pelle Sjögren, COO Mobility46

6. Fem smarta sätt att optimera parkeringsaffären

Människors behov av mobilitet förändras. Sättet som vi förvaltade parkering för 10-20-30 år sedan fungerar inte längre idag. Vi vet inte exakt vilka behov våra hyresgäster och parkeringskunder kommer att ha imorgon. Därför är det viktigt att hela tiden hålla koll. Att ha en strategi för hur man utvecklar och framtidssäkrar parkeringsaffären.

  1. Digitalisera parkeringsförvaltningen för att få struktur, överblick och tillgång till data

  2. Utgå från efterfrågan och arbeta dynamiskt med er paketering och prissättning

  3. Använd er av benchmarking (både intern och extern) när ni sätter era priser

  4. Maximera beläggningsgraden genom kontrollerad överbeläggning av oreserverade platser, och toppa gärna upp beläggningen med kamerabaserad besöksparkering

  5. Sätt en strategi för parkeringsnära elbilsladdning med dynamisk nyttjanderätt

Vi har flera kunder som visar prov på hur man med hjälp av data kan öka driftnettot och successivt nå upp till 120-130% beläggningsgrad, eller till och med mer än så. Då har man paketerat ett dynamiskt erbjudande utifrån olika kunders behov, mätt hur och när parkeringskunderna nyttjar tillgångarna och sedan löpande skruvat på erbjudandet för att matcha efterfrågan och nyttjande.

Gör man det kommer man att maximera beläggningen, samtidigt som man får allt nöjdare parkeringskunder.

Om ni vill ha fler tips kring hur ni kan skruva på och optimera parkeringsaffären har vi samlat ett helt gäng här: ”Våra bästa tips för att affärsutveckla er parkering med data”.

Se hela webbinariet

Detta blogginlägg är en sammanfattning av webbinariet “Så maximerar ni driftnettot från parkeringsbeståndet”. Om du vill djupdyka i det du precis läst om så rekommenderar vi att du kikar på det.

New call-to-action
Previous
Previous

Så enkelt är det att implementera ett parking management system [infografik]

Next
Next

Så affärsutvecklar Corem sin parkeringsförvaltning med digitala lösningar