15 vanliga frågor om vårt digitala system för parkering

Går ni i tankarna att förbättra era processer för parkeringsförvaltning? Eller letar efter sätt att öka er lönsamhet och kundnöjdhet? Då är ett digitalt system för parkering ett bra alternativ. För att ge insyn i vad det innebär att digitalisera parkeringsförvaltningen har vi samlat svaren på de 15 vanligaste frågorna vi får från blivande kunder.

1: Vilken data och statistik kan vi få ut från parkeringssystemet?

Som uppföljande analysverktyg har vi en modul i affärsystemet som heter Insight46. Insight46 hjälper er att få en överskådlig vy kring era anläggningar samt full data kring prisnivåer, hyresgäster, kötider, beläggningsgrader etc. Här kan du se en kort film som beskriver Insight46 och vilka olika rapporter som finns. 

2: Hur ser kundresan ut för parkören?

Vårt affärssytem har white label, vilket innebär att både det webbaserade gränssnittet och smartphone-appen byggs med er grafiska profil, era färgkoder och er logga. Ni väljer även en URL till kösidan som ni kan länka till från er hemsida.

På kösidan finns en meny med tjänster som era parkörer/hyresgäster kan konsumera (ni väljer själva vilka tjänster ni ställer ut). 

Förenklat kan man beskriva kundresan så här: Kundresan börjar när en kund landar på er hemsida och är intresserad av ett parkeringstillstånd. Där kan hen välja vilken tjänst hen vill köpa. Antigen så hamnar kunden i en kölista (om ni väljer att godkänna innan köpet går igenom) eller så kan kunden göra ett direktköp (det väljer ni). Kunden fyller sedan i all sin information och verifierar med BankID, varpå ett tillstånd tilldelas kunden. Härifrån hänvisas kunden till smartphone-appen. Man laddar ned den snabbt och enkelt och sedan kan man börja parkera. I appen kan man bland annat öppna/stänga garagedörrar, starta/stoppa laddning, se meddelanden och svar på vanliga frågor och hantera sina avtal och fakturor. Här kan du se en kort film som visar hur kundresan ser ut i Park46.

3: Hur ser betalningsmodellerna ut för hyresgästen/parkören, vilka betalningsalternativ finns?

Följande betalmodeller/leveransmetoder kan kunden välja emellan. Det är ni som väljer vilka metoder som ska vara valbara för era kunder.

  • E-post

  • Postalt

  • E-faktura

  • Autogiro

  • Kivra

  • Kort

4: Hur ser avtalsalternativen ut för digitala avtal och på vilka olika sätt kan vi ställa ut avtal?

Ni väljer vilka avtal och olika sorters erbjudanden ni vill ställa ut. Systemet har full flexibilitet kring detta, ni kan exempelvis ställa ut reserverad eller oreserverad parkering, dagtillstånd, kvällstillstånd, helgtillstånd, månadstillstånd, förrådstillstånd och laddningstillstånd.  

5: Hur administreras digitala parkeringsavtal och parkeringstillstånd?

Det görs av parkören själv till 90%. Resterande korrigeringar/förfrågningar sköts av er kundtjänstavdelning. 

6: Hur kan man styra vem som får teckna avtal i parkeringssystemet?

Genom behörighetskoder och/eller koppling till SPAR-registret, samt att ni kan styra vilka som ska ha förtur eller liknande. Ni väljer själva hur automatiserad ni vill att processen ska vara.

7: Kan man styra huruvida ett avtal ska debiteras inkl eller exkl moms?

Ja, systemet kan hantera olika avtal gällande moms, alltså att det finns dem med moms och dem utan moms.

8: Kan man skicka ut information till parkörerna via parkeringssystemet?

Ja det går absolut att göra. Den som har administrativ access till Park46 hos er kan skicka ut information som era kunder får som pushnotis till telefonen samt via e-post. Detta är ett smidigt sätt att exempelvis informera om uppkommande städdagar eller renoveringar som är viktigt att belysa hyresgästen om. 

9: Hur fungerar prisjusteringar i parkeringssystemet, samt kundkommunikation kring det?

Ni kan lägga in årliga prisuppräkningar så att det sker automatiskt. Vill ni gå in och ändra detta själva utöver en årlig uppräkning så gör ni en villkorsändring i systemet. Ni kan enkelt gå in och ändra nuvarande avtal, lägga in nytt pris och vilket datum som ändringen ska börja gälla. Därefter väljer ni om ni vill att kunden ska godkänna ändringen eller inte, samt om kunden ska få en notis om att en ändring har skett.

10: Vad krävs för att administrera ett system för parkering?

Er ordinarie kundtjänst- eller förvaltningspersonal kan administrera systemet. Park46 är utvecklat för att automatisera hela förvaltningsprocessen och göra det så smidigt för er och för parkören som möjligt. Vi ser att 90% av tiden man lägger på manuella processer försvinner när man använder vårt affärssystem. De manuella delarna uppkommer tex om ni vill granska/godkänna en intresseanmälan för parkering (ej direktköp). Här kan du läsa mer om hur ni vet ifall ett digitalt system för parkeringsförvaltning är rätt väg att gå för just er organisation.

11: Vilka alternativ finns för att erbjuda elbilsladdning på reserverad och oreserverad plats?

Ni bestämmer helt själva vilka nyttjanderätter/tillstånd som ni vill ställa ut till era kunder. Vårt system kan hantera både reserverad parkering/elbilsladdning och oreserverad parkering/elbilsladdning, samt att ställa ut olika nyttjanderätter för oreserverad elbilsladdning (exempelvis tillstånd att ladda 1 dag i veckan, 2 dagar i veckan, 3 dagar i veckan osv.)

12: Hur tar man betalt för elförbrukningen?

Tillståndet för elbilsladdning bygger på två parametrar - tillståndet att parkera med nyttjanderrätt att ladda bilen (abonnemang) samt rörlig strömdebitering (kr/kW) under månaden. Den rörliga förbrukningen adderas på kundens månadsfaktura tillsammans med debiteringen för tillståndet att parkera och ladda. Parkering och laddning samlas alltså på samma faktura, med tydlig beskrivning vad man nyttjat. Här kan du läsa mer om olika betalningsmodeller för elbilsladdning.

13: Vilka laddare är kompatibla med parkeringssystemet?

Vår system för elbilsladdning, Charge46, är hårdvaruagnostiskt. Detta innebär att så länge hårdvaran (laddaren) är OCPP-kompatibel kan den kopplas upp mot systemet. Det är via Charge46 som ni kan debitera och styra rättigheter/avtal, vilka samfaktureras ihop med parkeringen. Här hittar du en lista över våra testade laddare.

14: Ingår det digitala nycklar, hur fungerar dessa och vad krävs för att de ska fungera?

Ja. Vi har ett egenutvecklat system för digital access. Vi sätter upp en liten hårdvara vid dörrar/portar till era garage som styrs genom smartphone-appen via Bluetooth/4G. För kunden innebär det ett enkelt klick i appen och så länge man har ett aktivt avtal så fungerar den digitala nyckeln. Den digitala nyckeln är dessutom enkel att dela med familjemedlemmar, kollegor eller tillfälliga besökare - allt er kund behöver göra är att skicka en inbjudan via mail i appen.

15: Hur går implementationen till? Och behövs några särskilda integrationer eller datalager?

Inga särskilda datalager eller integrationer behövs. Vi har färdiga onboardingprocesser och manualer för övertagande av befintliga avtal och vårt Onboarding team importerar alla befintliga avtalstagare till vårt system genom färdiga mallar och processer. I samråd med er optimerar och korrigerar vi områden som ni vill förbättra. Här kan du läsa mer om hur onboardingprocessen går till.

 

Har du några frågor som vi inte täckt in i denna artikel? Eller vill du diskutera hur just er verksamhet skulle kunna dra nytta av att digitalisera förvaltningen av parkering och elbilsladdning? Välkommen att kontakta oss!

Previous
Previous

Parkeringstrender och samhällstransformation [webinar]

Next
Next

Mobility46 i podden Fastighetsprofilerna