Mobility46 i podden Fastighetsprofilerna

Mycket har hänt sedan 2020 då vår VD, Johannes Asp, intervjuades i podden Fastighetsprofilerna. Han berättade om hur Mobility46 2011 startades med en idé om en marknadsplats där privatpersoner enkelt skulle kunna söka parkeringsplats (det kan du läsa mer om här) och vilka samhällstransformerande trender som han spanade på horisonten.

Idag, tre år senare, är dessa trender inte längre något på horisonten, utan något som vi i allra högsta grad lever mitt i just nu.

Johannes Asp

Vill du lyssna på podden Fastighetsprofilerna? Du hittar den där poddar finns.

En samhällstransformation med hållbar mobilitet i fokus

Kan du tänka dig ett fastighetsbolag som inte bryr sig om hållbarhet? Idag finns det inte på kartan för ett framgångsrikt fastighetsbolag att bortse från hållbarhetsfrågan. Branschen diskuterar hur man kan bygga mer hållbart och även nyttja befintliga resurser på ett bättre sätt.

Det här har även gett parkering en mer framträdande plats på agendan, eftersom parkering är dyrt att bygga och en svår investering att räkna hem. Så hur kan man bygga mindre parkering och samtidigt se till att innevånarna får sina mobilitetsbehov tillgodosedda? Här vinner delade mobilitetstjänster, som exempelvis elbilspooler, allt större mark och möjliggör för s.k. gröna p-tal.

Framgångsrik elektrifiering startar på parkeringen

En annan företeelse som knappast längre kan kallas för trend är elektrifieringen. Med ambitiösa klimatmål, batterifabriker på svensk mark och uppåtgående siffror i elbilsstatistiken ser vi hur hela samhället tar det här behovet på allvar.

På Mobility46 har vi alltid sagt att det bästa sättet att lösa elbilsladdningsfrågan är i samband med parkering. Nya siffror visar att våra bilar står still så mycket som 98% av tiden. Och vi vet sedan tidigare att 90% av laddningen sker när bilen står parkerad, hemma eller på kontoret. Så att ta vara på den här tiden och som fastighetsägare eller parkeringsoperatör erbjuda elbilsladdning i samma kundresa som parkering kommer inte bara att addera nya intäkter för er, det ger dessutom era kunder den absolut bästa parkerings- och laddningsupplevelsen.

Digitalisering är nyckeln till lönsamhet

Hur kan vi driva på den här samhällstransformationen? Och vilka affärsmöjligheter innebär den för fastighetsägare och parkeringsoperatörer? Det vi på Mobility46 kan göra är att bygga ett system som till exempel gör det enkelt att:

  • Integrera olika mobilitetstjänster i en användarvänlig kundresa

  • Ta fram data på hur parkeringsytor nyttjas, som underlag för gröna p-tal

  • Erbjuda elbilsladdning som är helt integrerad i parkeringsupplevelsen

Vill ni vara med och driva en mer hållbar och lönsam parkeringsrevolution? Hör av dig så hjälper vi er komma igång!

Previous
Previous

15 vanliga frågor om vårt digitala system för parkering

Next
Next

Digitalisering som drivkraft i en parkeringsekonomi för klimatomställning