Digitalisering som drivkraft i en parkeringsekonomi för klimatomställning

Digitalisering som drivkraft i en parkeringsekonomi för klimatomställning

Vi har länge pratat om den samhällstransformation som sker just nu. För att utveckla ett mer hållbart samhälle måste vi utmana parkeringsnormen, minimera mängden oanvända bilar och frigöra mark till syften med större samhällsnytta än parkeringsyta. Vi är många aktörer som på olika sätt är med och driver denna transformation - däribland Sweco och Stockholms stad.

En genomlysning av parkeringsekonomin

Under Swecos webinar ”Parkeringsekonomi för klimatomställning” presenterades en studie om parkeringsekonomi som Sweco gjort på uppdrag av Stockholms Stad miljöförvaltningen, med Svenska Bostäders bestånd i Grimsta och närliggande bostadsrätter som case.

Anna Lindén, projektledare på Stockholms Stad miljöförvaltningen, berättar:

Anna Lindén

”Från staden ville vi förstå hur tillgången till och priset på parkeringar styr människors resval.  Studien visade att när staden erbjuder gratis parkering på gatan, gratis långtidsparkering på särskilda ytor, förmånliga priser på garage och låg frekvens av parkeringsövervakning så gör vi det enklare och billigare för människor att äga en allt äldre bilpark. Dessutom blir det uppenbart att individer som valt att inte äga bil ändå är med och betalar för andras bilinnehav, via skattsedel och hyra. Denna kunskap hjälper oss att rikta insatser för omställning till ren, delad mobilitet dit vi får mest klimatnytta.”

Mobility46 deltog på webbinariet som bland annat utforskade frågeställningarna:

  • Vem betalar egentligen för parkeringen? Får boende som inte äger bil betala för andras parkeringsplatser genom hyran eller som skattebetalare?

  • Hur identifierar man subventioner eller rabatter av parkeringsplatser?

  • Kan man leva gott och lösa transportbehov på ett ekonomiskt sätt utan att äga bil?

Några av de resultat som presenterades från studien:

  • En p-plats i garage under huset kostar i snitt 750 000 kr att anlägga.

  • Bilarna i Grimsta står parkerade 98-99% av tiden.

  • Det finns stora skillnader i pris för parkering – gratis dygnsparkering konkurrerar med betald besöksparkering och kontraktsparkering som varierar mellan 250-1200 kr/mån (1500 med laddning).

  • Bilar av årsmodell 1990-2013 har sämst trafiksäkerhet eftersom de saknar den aktiva och passiva säkerhet som finns i moderna bilar

  • De körs med ett sådant mönster (någon gång per vecka eller mer sällan) att de kan bytas till delade mobilitetstjänster.

Samverkan för samnyttjande

Sweco presenterade en konkret handlingsplan för Grimsta och ett flertal lösningsförslag.

Jakob Hammarbäck, Affärsutvecklare Mobilitet på Sweco, berättar:

Jakob Hammarbäck

”Det här var ett mycket spännande projekt. Att få djupdyka i alla data på hur verkligheten faktiskt ser ut. Sedan diskussionerna med Stockholm och andra aktörer om vad vi kan göra åt det. Trafiksäkerhet och luftkvalitet var en koppling på systemnivå som var ny för mig. Alla dessa hushåll som skaffar bil därför att samhällets olika aktörer inte erbjuder en annan hållbar lösning. Dags för modiga beslut.”

Först behöver man ta kontroll över situationen, samordna parkering och mobilitet och få till ett samarbete mellan aktörer för att kunna utmana parkeringsnormen. Först då finns förutsättningarna för att få till ett effektivt samnyttjande av delad mobilitet.

Därefter behöver man erbjuda ett alternativ till den privatägda bilen. Implementera mobilitetspooler och andra lösningar för delad mobilitet. Se till att lösningarna är kostnadsneutrala och lättanvända, så att de blir ett attraktivt alternativ.

Dessutom behöver vi minimera mängden fossilbilar. Starta ett mobilitetsprojekt för att uppmana människor att sälja bilen och inför en skrotningspremie för att få bort gamla och farliga bilar från gatorna.

Detta är Swecos förslag för att kunna frigöra parkeringsyta till annat, skapa ett tryggare och mer hållbart stadsliv och göra det möjligt att bytta billigare och mer effektivt och miljövänligt. 

Digitalisering som drivkraft

Vi på Mobility46 ser digitalisering som en förutsättning för att kunna genomföra en sådan här transformation på ett effektivt sätt. Och här kan vi vara med och bidra. Genom att digitalisera hanteringen av parkering blir det enklare för fastighetsägare och operatörer att bland annat:

  • Överblicka och kategorisera sina parkeringsytor.

  • Strukturera upp parkering och maximera nyttjandet av ytan genom kontrollerad  överbeläggning.

  • Möjliggöra optimalt nyttjande av parkeringsytan i form av olika nyttjanderätter för parkörer.

  • Samla in data som gör det enkelt att optimera nyttjandet. Datan kan även användas som underlag vid nyetablering, för att vid behov motivera ett lägre p-tal.

  • Samverka för samnyttjande av resurser och en korrekt, balanserad prissättning.

  • Möjliggöra integrationer av elbilspooler för en smidigare användarupplevelse.

Är ni ett framåtlutat bolag som vill främja hållbar mobilitet och samtidigt framtidssäkra en lönsam parkeringsaffär? Kontakta oss så hjälper vi er komma igång med er digitaliserings- och hållbarhetsresa!

Previous
Previous

Mobility46 i podden Fastighetsprofilerna

Next
Next

Få koll på parkeringsaffären med Insight46