Fyra medskick från vårt webinar om elbilsladdning

Elbilsboomen är här. Det märker vi inte minst i alla de frågor som vi får kring vem som bör erbjuda elbilsladdningen och hur man gör. Eftersom detta är en väldigt viktig fråga, där många tyvärr gör onödiga misstag, har vi satt ihop ett webinar på temat ”Därför bör ni erbjuda elbilsladdning till era parkeringskunder – och så gör ni för att komma igång”.

Fyra av de viktigaste punkterna vi gick igenom:

  1. Parkering är nyckeln till lönsam och skalbar elbilsladdning

  2. Elbilsladdning är en stor affärsmöjlighet och intäktskälla – idag och imorgon

  3. Våra rekommendationer kring hur ni löser teknisk drift av era laddare

  4. Några vanliga misstag att undvika på vägen ​

1 - Därför är parkering nyckeln till skalbar och lönsam elbilsladdning

Debatten går varm kring huruvida Sveriges elnät kommer att ha kapacitet nog att försörja alla med el när vi bytt ut vår fossildrivna fordonsflotta mot en eldriven sådan.

Ett vanligt misstag som många gör är att man tänker på elbilsladdning som på att tanka – man tar bilen till en plats där man fyller den med energi. Då måste det gå snabbt, och det kräver hög effekt. Men en av de fina sakerna med elbilsladdning är att det går att ”tanka” bilen medan den står parkerad. Det är ett av skälen till att det är just ni som äger eller förvaltar parkering som är bäst lämpade att erbjuda laddningen.

 
”Utmaningen med elbilsboomen är att få ut så många uttag som möjligt, så de ska installeras där det är så låg investering som möjligt”
— Oskar Ekman, Head of Product på Mobility46

När bilen laddas medan den står parkerad (vilket den gör i snitt 95% av tiden) behövs inte särskilt hög effekt för att möta bilistens dagliga körbehov. Vi beskriver hur det här fungerar mer i detalj i webbinariet, men i kort kan man tänka så här:

Den genomsnittliga körsträckan för en bil är 2,5 mil. En bil som laddar 1,4 kW under 9 timmar (t.ex hemma på natten eller på kontoret under arbetstid) får en räckvidd på ca 6,3 mil.

Detta innebär att ni kan möta fler människors behov av laddning utan att överbelasta elnätet.

2 - Så ökar integrerad elbilsladdning intäkterna och ger nöjdare kunder

90 procent av elbilsladdningen sker medan bilen står parkerad. Och det är genom att erbjuda elbilsladdning tillsammans med parkering som man skapar den bästa användarupplevelsen för sin kund. Istället för att de behöver krångla med två avtal, två appar och två kontaktytor, kan de istället ha allt samlat på ett och samma ställe. Det ökar kundnöjdheten - och vi vet alla att nöjda kunder är betalningsvilliga kunder.

 
”Att utveckla den här affären och ta sin del av de här 90 procenten är en fantastisk möjlighet som man bara inte får missa”
— Pelle Sjögren, medgrundare av Mobility46

Genom att addera elbilsladdning till er befintliga parkeringsaffär skapar ni en ny intäktskälla som bara kommer att bli större med tiden. Till en början möter ni ett behov hos befintliga kunder samtidigt som ni stärker ert erbjudande. Snart kommer ni också märka att ni lockar till er nya kunder. Och dessutom framtidssäkrar ni er parkeringsaffär och säkerställer att ni även i fortsättningen tar er del av denna ständigt växande affär.

3 - Hur hanterar man den tekniska driften?

Många tror att det måste vara samma aktör som erbjuder laddtjänsten som tar hand om den tekniska driften. Så tänker inte vi. Det är ni som äger eller förvaltar parkering som bör erbjuda elbilsladdningen – alltså hanteringen av start, stopp, betalningslösning och så vidare.

När det kommer till den tekniska driften kan ni dock välja hur ni vill göra. Vi rekommenderar att ni väljer mellan att:

  1. Ta hand om den tekniska driften själva. Det behöver inte vara så svårt som man kan tro och passar till exempel er som har en lite mindre laddpark och/eller duktiga och intresserade tekniker eller elektriker i verksamheten.

  2. Lägg ut den tekniska driften till en laddoperatör. Viktigt då att välja en hårdvaruagnostisk operatör, så att de kan drifta alla era laddare oavsett tillverkare.

Man kan även lägga ut både erbjudandet och den tekniska driften. Det kan kännas praktiskt, men det för med sig några nackdelar som ni bör vara medvetna om:

  1. Koordineringen mellan parkerings- och laddningserbjudande blir komplicerat, vilket kan skapa frustration för såväl era administratörer som parkeringskunderna

  2. Ni har ingen kontroll över elbilsladdningen och kan inte styra det tekniska eller det ekonomiska erbjudandet

  3. Ni riskerar att låsa in er till en viss typ av hårdvara​/laddare

  4. Det ger en försämrad användarupplevelse eftersom kunden behöver hantera sin parkering och laddning i två olika tjänster/appar/miljöer

4 - Fem vanliga misstag

Sammanfattningsvis finns det fem fallgropar som ni bör undvika om ni vill lyckas med er elbilsladdningsaffär. För att få till en långsiktigt lönsam, skalbar och kundvänlig elbilsladdning, undvik att:

  1. Ge användarna en krånglig upplevelse. Erbjud därför elbilsladdningen i samma app/miljö som parkeringen.

  2. Outsourca både den kommersiella och tekniska driften. Det är då ni krånglar till det och förlorar kontrollen över erbjudandet.

  3. Välja för hög effekt på laddarna. Ni kommer långt på låg effekt eftersom bilarna laddar länge, och med lägre effekt räcker elen till fler.

  4. Missa att ta betalt, eller ta fel betalt. Elbilsladdning är en viktig intäktskälla i er parkeringsaffär.

  5. Missa sambandet mellan parkering och laddplats. Man kan inte erbjuda en laddplats utan parkering, så det är naturligtvis ni med parkeringstillgångar som bör erbjuda elbilsladdning!

Om ni har med er dessa i bakhuvudet under er elbilsladdningsresa så finns det bara möjligheter att hämta!

Se hela webbinariet

I det här blogginlägget har vi sammanfattat några av de punkter som vi diskuterade under vårt webinar “Därför bör ni erbjuda elbilsladdning till era parkeringskunder”. Titta gärna på hela webbinariet för att få mer detaljkunskap kring det du läst, och få reda på exempelvis hur ni kan tänka kring prissättning och strategisk placering av era laddare.

New call-to-action
Previous
Previous

Konsten att kommunicera förändring (när ni exempelvis digitaliserar parkeringsförvaltningen)

Next
Next

Så maximerar ni ert driftnetto från parkerings­beståndet [webinar]