Fem anledningar till att använda ANPR-kameror i er parkeringsanläggning

Du har säkert koll på att ANPR (Automated Number Plate Recognition) är ett riktigt bra sätt automatisera debiteringen av besöksparkering. Kamerorna som man sätter upp vid in- och utfart registrerar alla fordon som nyttjar anläggningen, systemet håller koll på tiden och sköter debiteringen helt automatiskt. Detta gör att besökaren inte behöver tänka på något mer än att parkera, vilket skapar en väldigt bekväm parkeringsupplevelse.

Men vet du vilka affärsmöjligheter som öppnas upp när man använder ANPR i anläggningar med kontraktsparkering? Här kommer fem anledningar till varför ni bör använda er av parkeringskameror i kombination med ett parking management system, oavsett vilken typ av anläggning ni har!

Nöjdare kunder som slipper oroa sig för p-böter

Ställ in besökstaxa i systemet och använd ANPR för att erbjuda en mer flexibel parkering till era avtalskunder. Ta Administratören Anders som exempel. Han har ett parkeringstillstånd som gäller vardagar mellan kl 08:00-17:00. En kväll blir Anders tvungen att jobba över. Istället för att Anders måste stressa ner och flytta på bilen för att undvika böter, kan han lugnt låta bilen stå kvar. Ert system lägger nämligen automatiskt på en besökstaxa på hans vanliga månadsfaktura för de timmar som han står kvar. Detta gör Anders väldigt glad och nöjd med sitt val av parkeringsgarage.

Ni kan öka lojaliteten bland era besökare

Gör det attraktivt att bli återkommande besökare genom att erbjuda en kundklubb. Här kan vi ta en titt på Praktiska Pia. Hon tycker inte om att leta efter parkering och hålla reda på alla olika appar. Så när hon besöker ert garage uppskattar hon smidigheten i att kameran registrerar hennes besök, och hon tar direkt tillfället i akt att registrera sig i kundklubben när hon får erbjudandet. För utöver att hon vet exakt var hon ska parkera bilen nästa gång, erbjuds hon dessutom ett mer förmånligt timpris, tillfälliga rabatter och tillgång till kundklubbens parkeringsytor (eller vilka förmåner ni nu väljer att erbjuda – det är helt upp till er!). Fördelen för er är att ni knyter Pia till er och ökar hennes nyttjande i anläggningen.

Det blir enklare att konvertera återkommande besökare till avtalskunder

Med kameror som registrerar alla fordon i anläggningen blir det enkelt att hitta konverteringsmöjligheter bland era återkommande besökare. När Pia i exemplet ovan börjar parkera hos er så ofta att ett parkeringstillstånd skulle vara mer ekonomiskt för henne, kan ni skicka ut meddelanden till henne med ett erbjudande som motsvarar hennes behov. Det blir win-win, eftersom Pia får ett förmånligare pris samtidigt som ni säkrar en stadig intäkt.

Ni minskar behovet av bevakningspersonal

Med ANPR i er anläggning finns det inte längre behov av ronderande parkeringsvakter. Eftersom kamerorna håller koll på alla fordon som passerar in och ut ur anläggningen, och systemet automatiskt ser till att alla debiteras korrekt, finns det inte längre någon anledning att ha personal som övervakar anläggningen.

Med mer precis data kan ni optimera och utveckla parkeringsaffären

Kamerorna samlar som sagt in data kring hur era besökare och avtalskunder nyttjar anläggningen. Redan efter första månaden med ANPR har ni basdata på hur anläggningen nyttjas, som sedan förädlas över tid. Den här datan kan ni använda för att anpassa er paketering och prissättning efter de behov ni ser. Och eftersom ni har full koll på hur hög nyttjandegraden är, blir det enkelt att räkna ut hur mycket ni kan överbelägga anläggningen för att maximera beläggningen.


Vill du veta mer om vårt system för kamerabaserad parkering?

Previous
Previous

Serneke väljer Park46 för förvaltning av parkering och elbilsladdning i Karlastaden

Next
Next

Laddstolpar - en lönsam affär